• Ondersteuning
    • Alle ondersteuning
    • Subsidieregelingen
    • PPS-toeslag
    • Advies & samenwerking
    • Internationaal
  • Inspiratie
    • Alle inspiratie
    • Projectvoorbeelden
    • Nieuws
    • Events
  • WIE ZIJN WIJ
    • Over CLICKNL
    • Onze programma's
    • Onze projecten
    • Onze partners
    • In de media
  • Verdieping
    • Creatieve industrie
    • Topsectorenbeleid
    • Onze kennis- en innovatieagenda
    • KEMs
  • en

Populair

  • KIA
  • Roadmap
  • CLICKNL 60"
  • KIEM
  • Research

Thema's

Het Missiegedreven Innovatiebeleid heeft twee centrale uitgangspunten:

  • De economische kansen van de maatschappelijke uitdagingen
  • De ambitie om een vooraanstaande rol te spelen op een aantal sleuteltechnologieën

Met dit vernieuwde beleid wil het kabinet de innovatiekracht van de topsectoren gebruiken om grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken en de concurrentiekracht van ons land te versterken. De maatschappelijke uitdagingen staan centraal in vijfentwintig concrete missies die de verschillende ministeriële departementen en topsectoren samen opstellen.

Lees meer >

  • Het beleid is gericht op cross-sectorale samenwerkingen tussen wetenschap, toegepast onderzoek, bedrijven en maatschappelijke organisaties, op vier maatschappelijke thema's:

    • Energietransitie en duurzaamheid
    • Landbouw, water en voedsel
    • Gezondheid en zorg
    • Veiligheid

    Deze thema's zijn leidend voor beleid, programmering en financiering.

    Lees meer
  • Pauline van Dongen

    Case: Pauline van Dongen

  • Adjan Kodde

    Case: Adjan Kodde van Mirabeau

  • Creatieve Industrie X de missies

    In de aanpak en gesprekken rondom de missies wordt breed erkend dat een multidisciplinaire aanpak nodig is. Er moet niet alleen worden geïnvesteerd in nieuwe technologie, maar ook in sociale en culturele aspecten.

    De aanpak van deze complexe problematiek, het multidisciplinair werken en de thema’s van de missies passen de creatieve industrie goed. De creatieve industrie speelt dan ook een rol in alle vier de thema’s.

    Lees meer
  • 1. Energietransitie & duurzaamheid

    Om de aarde leefbaar te houden en klimaatverandering een halt toe te roepen, zijn drastische systemische veranderingen nodig in de manier waarop mensen omgaan met de aarde en de grondstoffen die zij levert.

    Wat zijn de belangen en waarden van gebruikers en eigenaren? Door deze in kaart te brengen, kan de creatieve industrie de blauwdruk van het nieuwe systeem vertalen naar interventies.

    Lees meer >

    Lees meer
  • Banner case Smart Energy Cities

    Case: Smart Energy Cities

    Lees meer
  • De Vegetarische Slager

    Case: de vegetarische slager

    Lees meer
  • 2. Landbouw, water & voedsel

    Hoe zorg je dat de waardering voor voedsel toeneemt, mensen gezonder consumeren, er minder broeikasgassen worden uitgestoten en kringlopen worden gesloten? En hoe richt je Nederland klimaatbestendig in?

    De creatieve industrie geeft vorm aan verandering door het gedrag van de burger centraal te stellen, haar te verleiden tot gezonde en duurzame keuzes en nieuwe verdienmodellen te ontwerpen.

    Lees meer >

    Lees meer
  • 3. Gezondheid & Zorg

    De missies binnen dit thema richten zich op het bevorderen van de gezondheid van iedereen, het vergroten van de kwaliteit van leven van mensen met een chronische ziekte of levenslange beperking en het verbeteren van de betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit van zorg.

    De creatieve industrie kan een belangrijke rol spelen in de verandering naar een systeem dat vitaliteit en de vermogens van mensen als uitgangspunt neemt in plaats van hun beperkingen.

    Lees meer >

    Lees meer
  • garage2020 peace

    Case: Reframing Youth Care

    Lees meer
  • sweetie
    Een voorbeeld van hoe een campagne kan leiden tot impact

    Case: Sweetie

    Lees meer
  • 4. Veiligheid

    “Always ahead of the threat": Nederland wil een veilig land zijn om in te wonen, te werken en te leven. En geregistreerde traditionele criminaliteit daalt, maar tegelijkertijd is een sterke verschuiving zichtbaar naar de digitale wereld, waar boven- en onderwereld steeds meer in elkaar overgaan.

    Binnen dit thema is de mensgerichte aanpak van de creatieve industrie essentieel.

    Lees meer >

    Lees meer

Missiegedreven innovatie vraagt om een nieuwe aanpak

Innoveren met deze dubbele doelstelling (ontwikkelen van nieuwe bedrijvigheid en bijdragen aan maatschappelijke impact) is relatief nieuw. Speciaal hiervoor hebben de topsectoren de Kennis en Innovatie Agenda Maatschappelijk Verdienvermogen (KIA MV) ontwikkeld. Het doel is om tot snellere opschaling van innovatie en daarmee grotere maatschappelijke impact te komen. De KIA Maatschappelijk Verdienvermogen is ondersteunend aan de vier missiethema’s en aan de sleuteltechnologieën.

Lees meer >

  • Meer over het Missiegedreven Innovatiebeleid >

    Lees meer
  • CLICKNL richt zich op het veerkrachtig maken van de sector >

    Lees meer
  • Meteen dieper duiken? Ga naar de KIA >

    Lees meer
  • Contact

    CLICKNL

    +31(0) 40 820 03 65

    KVK 5593 7446

    info@clicknl.nl

    www.clicknl.nl

  • Volg ons

    Privacystatement
  • Nieuwsbrief

    Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, evenementen en andere wetenswaardigheden in de creatieve industrie?

    Meld je aan

    NL Nieuwsbrief
    EN Nieuwsbrief