Case

Sweetie

15 juli 2019

Waarom dit project?
Iedere dag misbruiken mannen in rijke landen honderdduizenden kinderen in arme landen door ze voor de webcam seksuele handelingen te laten uitvoeren (‘webcam-sekstoerisme’). De directeur van Terre des Hommes vroeg aandacht voor de gevolgen van dit probleem; opvangcentra zaten vol met slachtoffers van webcam-sekstoerisme en er was meer geld nodig voor goede opvangfaciliteiten. Mark Woerde, oprichter van Let's Heal en reclamebureau Lemz, tegenwoordig Havas Lemz, zag deze oproep en dacht: is het niet beter om je te richten op de vraagkant van dit probleem, en zo te voorkomen dat er nog meer slachtoffers bijkomen?

Wat houdt het project in?
Sweetie is een computergestuurd 3D-model van een Filipijns meisje dat werkt in de webcam-sekstoerismesector. Terwijl mannen chatten met Sweetie identificeerden mensen van reclamebureau Lemz de mannen met behulp van brokjes informatie die ze Sweetie gaven. Zo konden duizend mannen uit 71 landen worden geïdentificeerd. Lemz nodigde de wereldpers uit in Den Haag met de boodschap dat ze de grootste misbruikzaak in de geschiedenis zouden presenteren.

Sweetie: een campagne met impact

De belangstelling was enorm. Tijdens de persconferentie lieten ze een filmpje over Sweetie zien en overhandigden de dossiers van duizend mannen aan Interpol. Het doel van deze persconferentie was dat Sweetie in zoveel mogelijk landen breaking news zou worden. En dat lukte. De resultaten: 1 miljard mensen zagen de Sweetie-campagne, webcam-sekstoerisme is een wereldwijd erkend probleem en de Filipijnse politie ziet het als de belangrijkste misdaad in dat land. Door beïnvloeding van de publieke opinie en de internationale agenda hebben politiekorpsen wereldwijd nu meer mogelijkheden en budgetten om mannen op te sporen.

Wat is de bijdrage van en aan de creatieve industrie?
Mark Woerde en zijn collega’s bij Lemz benaderden het probleem van webcam-sekstoerisme op een radicaal andere manier dan voorheen. Eerst deden ze diepgaand onderzoek naar het probleem, om tot in de kern te begrijpen hoe het precies zat. Ze voerden gesprekken met de beste experts uit uiteenlopende sectoren, van juristen en politiemensen tot ICT-experts, maar ook met kinderen, via maatschappelijk werkers in de Filipijnen. Het eigenlijke probleem bleek dat er vrijwel nooit aangifte wordt gedaan en dat de politie daardoor niet in actie komt, ondanks dat de misdaad honderden keren per dag wordt begaan. Er moest dus een switch komen van een reactieve naar een proactieve opsporing. Enter Sweetie.




Mark Woerde, oprichter van Lemz: “Sweetie moest geen awareness-campagne zijn maar een oplossing met blijvend effect en écht zorgen voor verandering. Daarom zijn we tot het uiterste gegaan. Enerzijds wilden we laten zien hoe groot het probleem was en anderzijds hoe gemakkelijk het is om iets aan het probleem te doen. Als wij als kleine organisatie al duizend mannen kunnen opsporen in tien weken, wat kan de nationale politie in meer dan zeventig landen dan wel niet doen? Sweetie is heel mediageniek en daarom hebben we er ook voor gekozen om het op deze manier aan te pakken. 1,5 miljard mensen hebben het filmpje gezien en kennen het nog steeds. Sweetie is nog steeds een icoon als het gaat om kinderexploitatie. Daarnaast was mijn persoonlijke doel vooral om andere creatieve bureaus en marketeers te inspireren om zich voor maatschappelijke problemen in te zetten, en om te laten zien hoeveel je daarmee kunt bereiken. Volgens mij is dat gelukt, want veel partijen gebruiken Sweetie nu als maatstaf voor dit soort projecten.”

Hoe nu verder?
Het Sweetie-project gaat in een andere vorm verder, omdat haar gezicht nu wereldwijd bekend is. Lemz heeft een toolkit gemaakt voor politie en opsporingsdiensten zodat ze aan de slag kunnen met vergelijkbare virtuele creaties. Terre des Hommes is doorgegaan met het project in de vorm van Sweetie 2.0 en Sweetie 24/7, onder meer met behulp van donaties van de Nationale Postcode Loterij. Ook is en wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar Sweetie door onder meer Universiteit Leiden en de Universiteit van Tilburg.

sweetie

Info

  • Titel: Sweetie | Looptijd: 2011 - heden | Discipline: Merkcreatie & communicatie, Digitaal ontwerp | Maatschappelijke uitdaging: Veiligheid
  • KEM-groepen: Visie en verbeelding, Gedrag en empowerment, Systeemverandering
  • Projectpartners: Terre des Hommes, Advertising Agency: Lemz en Letsheal, Production Company: Tetteroo Media, 3D Animation: Motek Entertainment/Brekel 3d, 3D Artist: Mao Lin Liao, 3D Animator: Michiel Van Iperen, Animation: Eyehear/Jbdgraphics, Sound Design: Studio De Keuken/Soundcircus, Set Design: Brouhaha, Digital Production Agencies: Media Monks (youtube kanaal)/Code D'azur (technische ondersteuning), Post Production: Storm