De mensen achter CLICKNL: Freek van 't Ooster

Wie zijn de mensen die zich iedere dag vol enthousiasme inzetten voor het versterken van de creatieve industrie en het aanjagen van betekenisvolle innovaties? Wat zien zij als de grote uitdagingen voor de creatieve industrie en wat zijn hun persoonlijke drijfveren? In deze aflevering: Freek van ’t Ooster, programmamanager bij Media Perspectives. Freek was in het verleden onder meer betrokken bij de oprichting van CLICKNL en coördineert het fieldlab Spectacular Arena eXperiences (SAX) in de Johan Cruijff Arena, dat momenteel de Change the Game Challenge open heeft staan. “Mijn droom is een innovatie waardoor het lijkt alsof je echt óp het veld staat en meespeelt met de wedstrijd.”

Waarom is het fieldlab Spectacular Arena eXperiences twee jaar geleden opgericht?
“De mediawereld is enorm in beweging en er is wereldwijd sprake van veel concurrentie. Er wordt van alles bedacht en uitgeprobeerd, maar wat áltijd relevant blijft is het via media kunnen meebeleven van live-events, zoals sportwedstrijden of concerten, met veel publiek. Mensen zijn bereid daarvoor te betalen en ergens naartoe te gaan om er deelgenoot van te zijn. Daardoor zijn zulke events ook heel interessant voor een breder publiek én daarmee dus voor mediabedrijven. Dit is en blijft een belangrijke kurk waarop de mediawereld drijft, samen met nieuws en actualiteiten. Het fieldlab SAX is gericht op grote evenementen, de bezoeker en hun fysieke ervaringen voor, tijdens en na het evenement. Hoe kun je de beleving van de bezoeker versterken en hoe kunnen mensen op afstand meebeleven? Denk bijvoorbeeld aan diensten waardoor je op de huid van de speler zit en bijna óp het veld staat, of aan augmented reality-achtige diensten waardoor je tijdens het evenement informatie krijgt via een soort extra laag over de werkelijkheid. Maar het kan ook gaan richting meer praktische diensten, bijvoorbeeld: waar is nog plek op de parkeerplaats en hoe vind ik mijn weg naar mijn stoel?”

Wat houdt de Change the Game Challenge precies in?
“Binnen het fieldlab SAX hebben we tot nu toe gewerkt met een selecte groep bedrijven en partners, maar nu stellen we het programma open voor een veel bredere groep bedrijven, wereldwijd. Er zijn vijf thema’s (Challenges) waarbinnen bedrijven kunnen indienen. De geselecteerde bedrijven krijgen via Change the Game de kans hun dienst te implementeren in de Johan Cruijff ArenA, maar belangrijker nog, die dienst ook verder door te ontwikkelen en te testen in het fieldlab SAX, samen met Johan Cruijff ArenA, Ajax, KNVB en andere partners van Amsterdam Innovation Arena. Én natuurlijk met onze kennispartners TNO, de Hogeschool van Amsterdam en Media Perspectives. Een supermooie kans! Het is belangrijk dat een concept levensvatbaar is, dat er businesskansen inzitten. Dat is waar Ajax en de KNVB op gaan letten bij de selectie. Belangrijk is ook om Change the Game niet te zien als een wedstrijd, maar als een kans voor je bedrijf. Het is geen ‘winner takes it all-idee’, omdat er ruimte in het programma is om twintig tot dertig diensten te gaan ondersteunen.”

Op wat voor oplossingen hoop je?
“Ik hoop op veel diversiteit en op verrassende concepten, passend bij de Challenges. Ik vind het zelf erg interessant hoe je via innovatieve oplossingen op een heel andere manier deelgenoot kunt worden van een groot evenement. Mijn droom is een innovatie waardoor het lijkt alsof je echt óp het veld staat en meespeelt met de wedstrijd. Alsof je over de schouder van de scheidsrechter, keeper of je favoriete speler meekijkt. En dat je dan ziet wat hij ervaart, in echte beelden, niet in geanimeerde avatars. Ik zie nu al redelijk wat concepten op dit gebied, maar ze zijn vaak net niet goed genoeg. Daarom is doorontwikkeling en innovatie nodig. Leuk om te vertellen is verder dat het eerste voorstel al is geselecteerd: Snaptivity. Dit bedrijf maakt met behulp van technologieën als Internet of Things en Artificial Intelligence foto-opnames van het publiek tijdens cruciale momenten van de wedstrijd, die je kunt terugvinden door je stoelnummer in te voeren. Je kunt dan je eigen reactie zien bij een hoogtepunt of dieptepunt van de wedstrijd, en die kun je uiteraard ook delen. Dit soort ideeën is al vaker bedacht, maar nu is het verfijnd en verder ontwikkeld, waardoor het echt kansrijk is om succesvol te worden. Alle ideeën die tot nu toe zijn ingediend kun je trouwens bekijken op de website van de Change the Game Challenge, want het is een open innovatieplatform. Iedereen kan een inlog aanmaken en de discussies volgen. Ook de feedback vanuit de Challenge-teams op de ingediende plannen kun je hier bekijken.”

Je bent al jaren werkzaam in de mediawereld. Wat fascineert je er zo aan?
“Ik vind het heel boeiend om te zien dat tv van oudsher het venster op de wereld was, en dat dat nu helemaal is opengebroken. Ik kom zelf oorspronkelijk uit het bedrijfsleven, vanuit KPN stapte ik op een gegeven moment over naar het facilitair bedrijf voor televisie, waar we werkten aan ‘nieuwe mediadiensten’ zoals Uitzending Gemist. Daarna hebben we een netwerk opgezet van media-innovatie-professionals vanuit stichting iMMovator (nu Media Perspectives). Daarom ben ik er altijd erg op gefocust dat het overheidsbeleid en onderzoek vanuit de creatieve industrie ook resultaten opleveren waarmee bedrijven wat kunnen. Natuurlijk is onderzoek doen ook van groot belang, maar het komt veel voor dat bedrijven daar maar weinig mee kunnen. Bovendien werken bedrijven in onze sector op een heel eigen manier, met een andere ‘heartbeat’ en inzet, dan in wetenschappelijk onderzoek wordt gevolgd. We zijn gewend aan snel uitproberen en testen, agile werken en kortcyclische innovatie. En we bouwen onze innovatieve diensten met platformen en technologieën die wereldwijd razendsnel ontwikkelen. Stimuleringsregelingen zoals de MIT, die speciaal zijn gericht op het mkb, zijn dan ook erg belangrijk. En datzelfde geldt voor ruimte om te testen, experimenteren en innoveren zoals in de fieldlabs van CLICKNL kan. En natuurlijk de Change the Game Challenge als een manier om wereldwijde innovaties naar Nederland te halen!”

Ga naar de website om je innovatieve dienst in te dienen of bekijk de plannen die al zijn ingediend!

Freek van 't Ooster
Freek van 't Ooster

Tags:

  • Liesbet van Zoonen

    De mensen achter CLICKNL: Liesbet van Zoonen

  • Daan van Eijk

    De mensen achter CLICKNL – Daan van Eijk

  • Freek van 't Ooster

    De mensen achter CLICKNL: Freek van 't Ooster

  • Bart Ahsmann

    De mensen achter CLICKNL: Bart Ahsmann