De mensen achter CLICKNL: Bart Ahsmann

Wie zijn de mensen die zich iedere dag vol enthousiasme inzetten voor het versterken van de creatieve industrie en het aanjagen van betekenisvolle innovaties? Wat zien zij als de grote uitdagingen voor de creatieve industrie en wat zijn hun persoonlijke drijfveren? In het eerste interview in deze reeks: Bart Ahsmann, directeur van CLICKNL. Bart werkte jarenlang als ontwerper, en hield zich daarna bij de TU Delft bezig met het vormgeven van valorisatie in het designveld. “Ik merk dat er steeds meer aandacht komt voor de manier van denken van de creatieve industrie, in plaats van alleen maar de concrete oplossingen die eruit voortkomen.”

Waarom ben je zo gemotiveerd om je in te zetten voor het versterken van de creatieve industrie?
“Je bent je er als ontwerper altijd van bewust dat je bezig bent dingen te bedenken die door mensen gebruikt moeten worden. Je wilt niet iets maken dat je zelf leuk of mooi vindt, maar iets dat mensen snappen en iets dat hen kan helpen. Toen ik, alweer een hele tijd geleden, in de jaren negentig, betrokken was bij de ontwikkeling van programmeerbare kamerthermostaten, stond de interfacetechnologie nog echt in de kinderschoenen, dus dat was een enorme uitdaging. Het was aan de ene kant echt een technologisch vraagstuk, maar aan de andere kant wél met de mens centraal: hoe kun je mensen helpen om hun huis comfortabel te verwarmen, zonder dat ze steeds aan de knoppen van de cv-ketel hoeven te draaien? Dat is precies waar het in de creatieve industrie om draait, en wat mij zo aanspreekt.”

Hoe kijk je terug op 2018?
“Wat vooral belangrijk is geweest, is dat we de Kennis- en Innovatie Agenda (KIA) die we met CLICKNL introduceerden in 2017, vorig jaar zijn gaan vertalen naar concrete programma’s, calls en projecten. De visie die we met de KIA hebben neergelegd en waaruit blijkt hoe wij denken dat de creatieve industrie kan bijdragen aan maatschappelijke uitdagingen, heeft bij partijen zoals de andere topsectoren en ministeries inzicht gegeven in waar de creatieve industrie over gaat en waaruit nieuwe kennis moet bestaan. Nu moeten we dat gaan verbinden aan grote opgaven en goede innovaties en oplossingen gaan realiseren. Ik heb het gevoel dat we op de goede weg zijn door de toegenomen vraag vanuit gebieden waarvan je het in eerste instantie niet zou verwachten, zoals veiligheid. En dan niet alleen veiligheid in fysieke zin, maar ook bijvoorbeeld cybersecurity. Wat kan de creatieve industrie aan zo’n gebied bijdragen? Ik zie dat er meer aandacht komt voor de manier van denken van ontwerpers, bijvoorbeeld strategie-ontwikkeling, in plaats van alleen maar voor de concrete oplossingen die voortkomen uit de creatieve industrie.”

En wat zijn belangrijke uitdagingen voor het komende jaar?
“Het nieuwe topsectorenbeleid, dat zich gaat richten op missiegedreven innovaties, zorgt voor meerdere uitdagingen voor CLICKNL. Ten eerste levert het heel veel aanknopingspunten op voor de creatieve industrie. Denk bijvoorbeeld aan fysieke oplossingen, datavisualisaties, het inzetten van gamification… En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Een luxeprobleem dus eigenlijk! De volgende stap is om ervoor te zorgen dat creatieve professionals ook daadwerkelijk met die uitdagingen aan de slag gaan. Dat ze actief betrokken worden en zich mengen in het debat, en dat ze denken buiten het traditionele kader van opdrachtgever en opdrachtnemer. En de derde stap is: hoe zorgen we dat de nieuwe kennis die daarvoor nodig is, wordt ontwikkeld?”

Welk project in de creatieve industrie inspireert jou?
CIRCO is een mooi project dat is ontstaan vanuit CLICKNL en dat dit jaar erg gaat groeien. Bij CIRCO komt de aanpak van design thinking goed naar voren: door die aanpak geeft CIRCO bedrijven inzicht in waar voor hen de mogelijkheden liggen voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen die passen in een circulaire economie. Dat zit heel erg op strategieniveau. Het mooie is dat een partij als het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook ziet dat deze aanpak werkt en bijdraagt aan het realiseren van hun doelstellingen.”

Waar kijk je naar uit de komende tijd?
“Binnenkort gaat er een interessante call open over transities en menselijk gedrag. Het is een grote call over onderzoek naar methodologieën die je kunt inzetten om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Dit past goed bij het ontwikkelen van de missies en de voortrekkersrol die je daarin kunt hebben als creatieve industrie. Ik kijk uit naar de projecten die daaruit voortkomen. Verder hebben we als CLICKNL de beschikking over onze zogenaamde flagshipprojecten, mooie voorbeeldprojecten voor de sector, bijvoorbeeld het project met Talpa dat nu loopt. Ik ben heel benieuwd hoe dat zich de komende tijd ontwikkelt. We hebben overigens nog ruimte voor nieuwe projecten, dus als er bedrijven zijn die specifieke vragen hebben die relevant zijn en nieuwe kennis zouden kunnen opleveren, meld je vooral!”

Tags:

  • Liesbet van Zoonen

    De mensen achter CLICKNL: Liesbet van Zoonen

  • Daan van Eijk

    De mensen achter CLICKNL – Daan van Eijk

  • Freek van 't Ooster

    De mensen achter CLICKNL: Freek van 't Ooster

  • Bart Ahsmann

    De mensen achter CLICKNL: Bart Ahsmann