Kennis- en Innovatieagenda 2018

De creatieve industrie versterkt het innovatievermogen van Nederland. Met haar innovatie- en verbeeldingskracht kan zij mensen verbinden, in beweging krijgen en vertrouwen geven in de wereld van morgen. De sector is een onmisbare schakel in het geven van antwoorden op grote maatschappelijke vraagstukken en het bieden van een zinvolle betekenis aan nieuwe technologische mogelijkheden.

De samenleving is het speelveld van de creatieve professional. In deze tijd waarin transities in de maatschappij gaande zijn, verandert de manier waarop de professional werkt en samenwerkt. De rol van de creatieve professional is meer fluïde dan voorheen. Tegelijkertijd wordt er meer verwacht van de onderbouwing van ontwikkelde interventies en neemt de complexiteit van vraagstukken en oplossingen toe. Om de creatieve professional hierin te ondersteunen, is samenwerking tussen creatieve industrie en kennisinstellingen cruciaal.

Met de unieke skillset van de creatieve professional en de maatschappelijke uitdagingen in het achterhoofd, heeft de topsector Creatieve Industrie de Kennis- en Innovatieagenda 2018-2021 (downloadlink) opgesteld. De KIA legt de basis voor het kennis- en innovatiecontract waarin overheid, kenniswereld, topsector en CLICKNL met elkaar afspreken op welke manier invulling wordt gegeven aan onderzoek en innovatie binnen de creatieve industrie.

Roadmaps

De kennisbasis van de agenda is uitgesplitst in drie lijnen, of roadmaps, die elkaar complementeren.

  • Design for Change is gericht op strategieën die mensen in beweging krijgen door hun gedrag te beïnvloeden. Deze lijn gaat over kennis rondom systeemtransities waarin een veelheid aan actoren samenkomt.
  • The Human Touch kijkt juist naar de beleving en betekenisgeving van het individu. Belangen, waarden en de levenskwaliteit van het individu in haar sociale omgeving staan hier centraal.
  • Value Creation is meer gericht op de creatieve industrie zelf en gaat over de nieuwe rol, verantwoordelijkheid en mogelijkheden die creatieve professionals krijgen toebedeeld.
  • Roadmap

    Design for Change

  • Roadmap

    Value Creation

  • Roadmap

    The Human Touch

Roadmaps

Door deze drie lijnen, of roadmaps, aan maatschappelijke uitdagingen en toepassingsdomeinen te koppelen, komen concrete onderzoeksvragen naar boven. Zo verbinden we multidisciplinair fundamenteel en praktijkgericht onderzoek. Zie hiervoor het raamwerk.

De KIA is richtinggevend voor de calls voor onderzoek (oproepen tot indiening van onderzoeksvoorstellen) die gericht zijn op de creatieve industrie en onderzoekers. Deze calls worden door NWO en SIA in de komende jaren uitgezet. Ook bij de invulling van regelingen die bijvoorbeeld door RVO worden ingevuld en uitgevoerd, is deze agenda leidend.

  • Download de KIA

  • Het Raamwerk

  • Uitdagingen

Toepassingsdomeinen

De derde poot van het R&D-raamwerk wordt gevormd door de toepassingsdomeinen. Innovaties in de toepassingsdomeinen worden via maatschappelijke uitdagingen verbonden aan de kennisbasis zodat deze innovaties de kennisbasis versterken en vice versa. Hiermee is de gehele kennis- en innovatieketen, van fundamenteel naar toegepast en praktijkonderzoek, gesloten.

Deze acht domeinen zijn gekozen omdat ze ruimte geven aan de karakteristieke meerwaarde van de creatieve industrie en de toepassing van de kennisbasis mogelijk maken. Het zijn domeinen waarin de genoemde ontwikkelingen en de opgave voor de creatieve industrie pregnant aanwezig zijn. Ook geven deze domeinen ruimte voor verbinding tussen deelsectoren van de creatieve industrie zoals bijvoorbeeld mode, design, architectuur en de kunsten.

  • Beeld domein cities
    Domein

    Cities

  • Domein

    Media & Entertainment

  • Domein

    Food

  • beeld heritage
    Domein

    Mobility

  • Domein

    Health

  • beeld retail
    Domein

    Retail

  • Beeld domein heritage
    Domein

    Heritage

  • Domein

    Energy