Kennis- en Innovatieagenda

De creatieve industrie versterkt het innovatieve vermogen van Nederland, zowel vanuit het bedrijfsleven als vanuit de wetenschap, en is mede daarom een van de negen Nederlandse topsectoren.

Een sterke creatieve industrie is een belangrijke partner die de noodzakelijke verbindingen met en tussen andere sectoren legt, om zo samen antwoorden te geven op maatschappelijke en economische opgaven. Het creatieve vermogen en de unieke werkwijze van de creatieve industrie bieden ons land de kans om tot onmisbare innovatieve doorbraken te komen.

Oude versie van de Kennis- en Innovatieagenda zijn op deze pagina te vinden.

Drie roadmaps

De opgave van de creatieve professional en de behoefte aan versterking van de kennisbasis van de creatieve industrie zijn uitgewerkt in drie roadmaps:

  1. Design for Change
  2. The Humane Touch
  3. Value Creation

De roadmaps zijn alledrie multidisciplinair van aard, en worden in praktijk alledrie door de creatieve professional gebruikt.

Ook zijn ze work in progress: levende documenten die regelmatig worden herzien. Ze geven richting en bieden inspiratie voor onderzoeksvoorstellen en onderzoeksprogramma’s.

  • 1. Design for Change

    Strategieën om mensen in beweging te krijgen door hen te motiveren en hun gedrag te beïnvloeden en te stimuleren.

  • 2. The Humane Touch

    Strategieën voor het binden en verbinden, vertrouwen wekken en empoweren van mensen in relatie tot de toenemende complexiteit van producten en diensten.

  • 3. Value Creation

    Strategieën voor het realiseren van oplossingen en nieuwe proposities; kennis over innovatiekracht en ontwerpende skills.

Kennis- en Innovatieagenda