Data driven creativity

Flagship Talpa Network

CLICKNL gaat de komende jaren met Talpa Network een flagshipproject uitvoeren. Dit wetenschappelijk onderzoek heeft als doel om data zodanig te ontsluiten dat creatieve professionals de consument met relevante content kunnen bedienen. NWO stelt voor de Creatieve Industrie een sandpit call open om dit voorbeeldproject voor de sector te ontwikkelen. De ministeries van EZK en OCW ondersteunen deze call door een bijdrage die aan de Topsector Creatieve Industrie beschikbaar is gesteld.

Het Nederlandse medialandschap is in de afgelopen decennia drastisch veranderd. Er ontstonden meer zenders, meer variatie in inhoud, en een groter en diverser aantal platforms. In het huidige landschap levert het onvoorspelbare, immer aanwezige, gefragmenteerde publiek voor alle spelers grote uitdagingen op. Producenten zijn niet meer zeker van afname van hun inhoud; reclamemakers weten niet meer hoe ze de juiste doelgroepen kunnen bereiken. Daar komt nog bij dat het speelveld voor de media-industrie in een snel tempo essentieel van karakter verandert en een internationale dimensie krijgt waar alle partijen zich min of meer vrijelijk in kunnen bewegen. Internet kent geen grenzen en kijkers maken geen onderscheid tussen nationale en internationale platforms.

Kennis van het gedrag en de samenstelling van het publiek en de manier waarop de consument toegang heeft tot en gebruik maakt van het conglomeraat van platforms en kanalen is nodig om een krachtig en divers gericht contentgebaseerd media-aanbod en daaraan gekoppelde nieuwe distributiemodellen te ontwikkelen. Daarbij rekening houdend met de autonomie en privacy van gebruikers. Uiteindelijk is content de kurk waar het mediabedrijf op drijft.

Deze call is een oproep voor het ontwikkelen van een onderzoeksvoorstel om tot een analyse, interpretatie en visuele representatie van de data van Talpa Network te komen. Het doel daarvan is de data zo toegankelijk te maken dat verschillende soorten gebruikers evidence based strategieën kunnen ontwerpen voor de ontwikkeling van nieuwe content en distributiemodellen.

Het beschikbare budget van 445.000 euro is bedoeld voor de financiering van één onderzoeksvoorstel dat volgens de sandpitmethode wordt ontwikkeld. Partners met een verschillende achtergrond werken in iteratieve workshops nauw samen om creatieve en innovatieve projectideeën te ontwikkelen.

Deadline & indienen
De deadline voor het indienen van cv’s en motivatie is 23 augustus 2018. De deadline voor het indienen van de projectaanvraag is 30 oktober 2018.

Onderzoekers wordt gevraagd hun belangstelling voor deelname aan de call kenbaar te maken door het indienen van een cv van maximaal 1 A4 en een motivatie. De cv en motivatie worden gebruikt om maximaal 12 onderzoekers te selecteren voor deelname aan de sandpit. Voor de motivatie is een standaardformulier beschikbaar onderaan de pagina van de website voor de Flagships.

  • Talpa start wetenschappelijk onderzoek data driven creativity

    Talpa Network start flagship met CLICKNL: Data Driven Creativity