NIEUWS

Lancering Collaboration for impact

In samenwerking met het innovatieprogramma GoCI, een initiatief van Regieorgaan SIA en CLICKNL, wordt het digitale magazine Collaboration for Impact gelanceerd. Het magazine geeft in 32 artikelen een inkijkje in de diversiteit van KIEM GoCI en andere applied design projecten en wat de intensieve samenwerking met praktijkpartners aan impact oplevert. Welke factoren zijn relevant voor de samenwerking tussen de creatieve industrie en kennisinstellingen, en hoe beïnvloeden deze factoren het oplossen van maatschappelijke uitdagingen?

Samenwerken voor impact
Collaboration for impact is het resultaat van een gedeelde nieuwsgierigheid van onderzoekers verbonden aan het lectorenplatform NADR en/of werkend aan door KIEM GoCI gefinancierde projecten. Zij hebben de opbrengsten van hun onderzoeksprojecten in kaart gebracht voor dit magazine.

De vraag die onder de 30 beschreven GoCI-projecten lag was welke factoren relevant zijn voor de samenwerking tussen de creatieve industrie en kennisinstellingen, en hoe deze factoren het oplossen van maatschappelijke uitdagingen beïnvloeden. Het magazine is niet alleen een bundeling van resultaten, maar ook een reflectie op samenwerken, impact en waarde creëren op verschillende niveaus.

Weerspiegeling van samenwerkingen
Hiermee geeft het magazine een weerspiegeling van samenwerkingen en de impact hiervan op individuen, communities en organisaties. Praktijkgericht ontwerponderzoek vraagt namelijk om een context en een doel, en valt of staat daarom bij partners en samenwerkingsverbanden die sterk in de praktijk zijn verankerd.

Het magazine biedt een prachtig podium

Mieke Dols, projectleider GoCI, reageert: "Het magazine geeft een prachtig podium aan 30 door ons gefinancierde onderzoeksprojecten vanuit KIEM GoCI. Je ziet daardoor het palet aan uiteenlopende innovatieve en creatieve onderzoeken. Dit verschilt van technologische innovaties waarbij pocketsize VR-brillen worden ingezet om sociale problemen in wijken tegen te gaan tot motten die niet meer als plaag maar als natuurlijke opruimer worden gebruikt."

"Een ander waardevol onderdeel van het magazine", zo zegt Dols, "zijn de 3 reflecties die zijn geschreven door de matchmakers van het GoCI-programma. Zij geven ons zeer relevante informatie over hoe de creatieve industrie en onderzoekers nu samenwerken, aan welke maatschappelijke uitdagingen de verkennende onderzoeken bijdragen, waar nog kansen liggen en hoe we dat in de toekomst willen organiseren.”

Bekijk het digitale magazine hier!

Tags: