Een aantal weken geleden promoveerde Steven Fokkinga op het onderzoek ‘Design -|+ Negative emotions for positive experiences’. Met zijn promotie lanceerde hij ook de website Negative Emotion Typology. Deze tool voor ontwerpers omvat een rijke en gevarieerde database over de nuances van negatieve emoties. De tool is een initiatief van de
Delft Institute of Positive Design, onderdeel van de TU Delft. Het onderzoek was onderdeel van
CRISP. Hoe de tool werkt
1. Vergelijk Krijg een overzicht van de 36 negatieve emoties op de hoofdpagina. Plaats de cursor op een emotie om een snelle definitie te krijgen.
2. Maak kennis Wil je op een leuke manier kennis maken met alle emoties? Lees het stripverhaal van ‘Murphy’s bad day’ en zie hoe hij elke emotie heeft ervaren.
3. Leren Krijg diepgaand inzicht in elke emotie door op de definitie op de hoofdpagina te klikken.
4. Test jezelf Wil je weten hoe goed je emotie kennis al is? Doe de filmquiz en identificeer de juiste emoties in vijf fragmenten.
5. Analyseer Gebruik het filter op de hoofdpagina om emoties te selecteren en analyseren aan de hand van factoren zoals duur, opwinding en actietendens. Meer weten? Klik
hier voor de website Negative Emotion Typology of
hier voor het proefschrift.
Bron:
TU Delft

Tags: