door Ivo Roefs

Artificiele Intelligentie komt eraan

Tijdens de presentatie van de nieuwe Kennis- en Innovatieagenda voor de Creatieve Industrie sprak Ivo Roefs, co-CEO DDB & Tribal en bestuurslid Dutch Digital Agencies, over artificiele intelligentie.

Door Ivo Roefs

‘Innovatie’ bestaat al sinds de uitvinding van het wiel. Net zoals een vuurtje maken, of een dierenhuid gebruiken om jezelf te beschermen tegen de kou en de regen. Maar hoe gaan wij, mensen, om met modernisering door alle tijden heen? Hoe kijken wij hier tegenaan? We zijn enorm goed gebleken in alles te gebruiken wat Moeder Aarde ons te bieden heeft: we vinden dingen uit en verbeteren dit weer. Neem nou een voorbeeld aan de dierenhuiden die wij gebruikten als kleding, tot we normen en waarden creëerden die bepaalden dat dat echt niet meer kan.

De afgelopen 100 jaar geven een goed beeld van hoe we dit innovatieproces compleet onder de knie hebben gekregen en hebben versneld: van elektriciteit tot wifi en satellieten, en van auto’s tot genetische modificatie en nanotechnologie. Om maar een paar dingen te noemen.

Maar er zit ook een andere kant aan dit verhaal. Laten we eens kijken naar een relatief recente uitvinding: de stoommachine. Toen deze voor het eerst in gebruik werd genomen, vonden mensen dit best spannend. Vooral alle stoom die eruit kwam. Waarom? Omdat er nog vrij kort geleden, in Londen in december 1952, door de giftige uitstoot afkomstig van de stoommachines in één week 150 duizend mensen opgenomen moesten worden in het ziekenhuis, en nog eens 12 duizend mensen zijn overleden. Het ergste is nog dat veel mensen die toen overleden zijn ook net hun baan kwijt waren, ten gevolge van de introductie van diezelfde machines. Ondanks dat wij fantastische uitvinders zijn, is het dan toch niet geheel onterecht dat we een beetje angstig blijven voor nieuwe technologie en de gevolgen hiervan.

Dat in ons achterhoofd houdend, laten we eens kijken naar vandaag de dag, en dan vooral naar de creatieve industrie. Daar is één uitvinding in het bijzonder die iedere dag een stapje indrukwekkender wordt, en misschien wel een groter verschil gaat maken dan de stoommachine destijds: Artificial Intelligence. Wat voor invloed kan AI hebben op de creatieve industrie? En hoe kunnen we er het beste gebruik van maken? In gesprek met collega’s heb ik drie verschillende groepen kunnen onderscheiden.

De Ontkenners
De eerste groep noem ik ‘De Ontkenners’. Het zijn vooral mijn oudere collega’s. Hun reactie is niet heel verschillend van die van een werknemer in de staalindustrie in Londen, in de tijd van de Great Smog: ‘als dat gebeurt, leef ik toch niet meer’. Ze zien niet in wat AI kan toevoegen aan onze bedrijfstak, en zien het als iets van de toekomst en zeker nog niet van nu.

Een kleine waarschuwing aan deze collega’s: AI zal heel snel onderdeel uitmaken van ons dagelijkse leven. Zeker binnen 20 jaar!

Een voorbeeld: Google DeepMind’s AlphaGo. Het eerste computerprogramma dat een professionele Go-speler versloeg. Dat deed deze door het spel op een andere manier te benaderen, en in minder tijd dan een normaal mens nodig heeft om de spelregels te lezen.

De Elitairen
De tweede groep is ‘De Elitairen’: traditionele creatieven die niet zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Zij zijn van mening dat zij geen AI nodig hebben aangezien hun creatieve talent uniek is, en dus onvervangbaar. Zij denken dat creatieve concepten alleen maar geproduceerd kunnen worden door mensen. Think again! AI and robots are here to stay! En niet alleen om de vervelendste en meest simpele klusjes van ons over te nemen; AI kan al heel veel van onze creatieve taken net zo goed of zelfs nog beter en sneller uitvoeren dan wij. Het kiezen van het juiste plaatje uit een beeldbank bijvoorbeeld.

Het zal niet heel lang meer duren tot AI een kleurenschema, een bepaalde stijl, of zelfs een heel concept kan kiezen, en sneller dan wij. We denken wel dat ons creatieve talent uniek is, maar dit talent kan door AI nagebootst en zelfs verbeterd worden. Zowel het menselijk brein als AI werken namelijk aan de hand van het herkennen van patronen.

De Weetgierigen
De laatste groep is ‘De Weetgierigen’: creatieven die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze zijn helemaal niet bang voor technologie, maar juist enorm enthousiast over de mogelijkheden die het met zich meebrengt. Ze hebben al geëxperimenteerd met Augmented Reality en kijken uit naar de dag dat zij AI kunnen gebruiken ín en vóór hun eigen concepten. Ik juich deze collega’s toe en moedig ze aan. Zij zijn de toekomst van onze industrie.

Naar mijn mening heeft het helemaal geen nut om je te verzetten tegen wat de toekomst brengt. Net als met de stoommachine; AI gaat gewoon gebeuren. Of we het nu leuk vinden of niet. Daarom moeten we ook niet alleen kijken naar hoe AI nu precies werkt, we moeten ook onze mening en houding ten aanzien van AI herzien. Hoe kan AI ons helpen nog mooiere, interessantere en innovatieve concepten te creëren?

En jij? Ben jij een Ontkenner, een Elitair, of juist één van die ‘Weetgierigen’?

  • Veerkracht KIA 2020 2023 Cover iStock-688059996

    Kennis- en Innovatieagenda Veerkracht 2020-2023