Roadmap
The Human Touch
Thema’s en vragen die in deze lijn centraal zullen staan zijn bijvoorbeeld:
Data-driven design
- Welke data uit onze leefstijl en gedrag zijn nodig voor persoonlijke afstemming van producten en diensten?
- Hoe moeten we omgaan met culturele diversiteit in onze proposities?
Value of Systems
- Hoe begrijpen en ervaren gebruikers systemen en welke relaties gaan zij ermee aan?
- Wat zijn de grenzen van autonomie en privacy in onze interactie met systemen?
The Mechanism of Meaning
- Hoe geven mensen betekenis aan de wereld en technologie om hen heen?
- Welke mechanismen maken dat een verhaal (een TV-format, een game) werkt voor een individu of groep?
Free Riders
- Voor welk type diensten zijn mensen bereid te betalen, en van welk type diensten verwachten zij dat deze gratis beschikbaar zijn?
- Wat willen mensen wel/niet zelf kunnen beslissen en/of kiezen, en op welke momenten willen ze juist bij de hand genomen worden?
Genoemde thematiek vindt aansluiting bij en komt tot uitdrukking in de volgende maatschappelijke doelen:
Quality of life & well-being - Welke rol kan big data spelen bij de kwaliteit van leven in de zorg, het verkeer en slimme steden? (NWA-route Big Data, gamechanger 1 Kwaliteit van leven, en route S mart, liveable cities).
Trust & Security - Hoe zorgen we dat mensen blijven vertrouwen in slimme systemen en garanderen we een acceptabel niveau van veiligheid en privacy in een digitale wereld? (NWAroute Big data).
Smart Products & Services - Op welke manier creëren we waarde voor de eindgebruiker door digitalisering in content-creatie, gaming en design? (NWA-route S mart industry, gamechanger 1A S mart products).
Human Empowerment - Hoe kunnen we mensen empoweren om voor zichzelf te zorgen en de ‘juiste’ keuzes te maken? (NWA-route Levend verleden, gamechanger 2 De burger als Expert, over ‘citizen science” en veranderende rollen in de samenleving, en route Veerkrachtige samenlevingen).