Roadmap

The Human Touch

Thema’s en vragen die in deze lijn centraal zullen staan zijn bijvoorbeeld:

Data-driven design

  • Welke data uit onze leefstijl en gedrag zijn nodig voor persoonlijke afstemming van producten en diensten?
  • Hoe moeten we omgaan met culturele diversiteit in onze proposities?

Value of Systems

  • Hoe begrijpen en ervaren gebruikers systemen en welke relaties gaan zij ermee aan?
  • Wat zijn de grenzen van autonomie en privacy in onze interactie met systemen?

The Mechanism of Meaning

  • Hoe geven mensen betekenis aan de wereld en technologie om hen heen?
  • Welke mechanismen maken dat een verhaal (een TV-format, een game) werkt voor een individu of groep?

Free Riders

  • Voor welk type diensten zijn mensen bereid te betalen, en van welk type diensten verwachten zij dat deze gratis beschikbaar zijn?
  • Wat willen mensen wel/niet zelf kunnen beslissen en/of kiezen, en op welke momenten willen ze juist bij de hand genomen worden?

Genoemde thematiek vindt aansluiting bij en komt tot uitdrukking in de volgende maatschappelijke doelen:

Quality of life & well-being - Welke rol kan big data spelen bij de kwaliteit van leven in de zorg, het verkeer en slimme steden? (NWA-route Big Data, gamechanger 1 Kwaliteit van leven, en route S mart, liveable cities).

Trust & Security - Hoe zorgen we dat mensen blijven vertrouwen in slimme systemen en garanderen we een acceptabel niveau van veiligheid en privacy in een digitale wereld? (NWAroute Big data).

Smart Products & Services - Op welke manier creëren we waarde voor de eindgebruiker door digitalisering in content-creatie, gaming en design? (NWA-route S mart industry, gamechanger 1A S mart products).

Human Empowerment - Hoe kunnen we mensen empoweren om voor zichzelf te zorgen en de ‘juiste’ keuzes te maken? (NWA-route Levend verleden, gamechanger 2 De burger als Expert, over ‘citizen science” en veranderende rollen in de samenleving, en route Veerkrachtige samenlevingen).

  • Roadmap

    Design for Change

  • Roadmap

    Value Creation

  • Veerkracht KIA 2020 2023 Cover iStock-688059996

    Kennis- en Innovatieagenda Veerkracht 2020-2023