Universiteit Twente

CO-design of Interaction-Technologies to support Neurodiverse Sensemaking (COINS)

Veel technologieën voor kinderen met autisme zijn gericht op het aanleren van ‘gepaste’ sociale vaardigheden, vaak gebaseerd op neurotypische normen. Dit project kiest bewust een ander uitgangspunt. Het onderzoekt hoe ontwerp kan bijdragen aan sociale interactie die uitgaat van neurodiversiteit — met respect voor ieders unieke manier van zijn.

In co-creatie met twee gespecialiseerde bureaus voor interactieve productvormgeving worden systemen ontwikkeld die kinderen met autisme op een speelse en lichamelijke manier ondersteunen in de omgang met anderen, thuis en op school. Deze systemen maken gebruik van tastbare objecten en non-verbale communicatie, en zijn ontworpen om stress en spanning te verminderen en sociale interactie toegankelijker te maken voor alle betrokkenen.

De systemen worden ontworpen in nauwe samenwerking met kinderen met autisme, ouders, leerkrachten, zorgprofessionals en ervaringsdeskundigen. Het project levert zowel concrete prototypes op als nieuwe ontwerpprincipes die bijdragen aan een neuro-inclusieve praktijk in het ontwerpproces zelf.

Er wordt €41.599,- als PPS-programmatoeslag ingezet.

Tags: