oVRview Project: de toekomst van virtual reality in onderwijs en training

Gefinancierd door CLICKNL met PPS-programmatoeslag


Met Max Louwerse, Professor in Cognitieve Psychologie & Kunstmatige Intelligentie en Wetenschappelijk Directeur van DAF Technology Lab aan Universiteit Tilburg.

Het oVRview project probeert een verhelderende blik te werpen op urgente kwesties binnen virtual reality-training, aan de hand van actuele maatschappelijke aspecten in onderwijs en training. Dit ambitieuze project combineert fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele studies. Het uiteindelijke doel is om te begrijpen hoe de kwaliteit van virtual reality invloed heeft op hoe mensen het ervaren en hoe goed ze erdoor leren. Professor Max Louwerse, de drijvende kracht achter dit project, deelt zijn visie en doelstellingen.

HET PROJECT

Het project richt zich op de volgende onderzoeksvragen:

  • Modulariteit: Hoe kunnen we VR-simulaties ontwerpen zodat educatieve inhoud gemakkelijk kan worden aangepast? Bijvoorbeeld, hoe kunnen we nieuwe onderwerpen toevoegen of bestaande inhoud wijzigen nadat de simulatie al is gemaakt?

  • Cross-device: Wat zijn de eisen waarmee we rekening moeten houden bij het ontwikkelen van een VR-simulatie die op verschillende apparaten kan worden gebruikt, zoals VR-headsets, CAVE-systemen en mobiele telefoons?

  • Kwaliteit: Hoe beïnvloedt de kwaliteit van een VR-simulatie de ervaring van de gebruiker en het leerproces? Onderzoekers kijken naar hoe de kwaliteit van virtual reality-simulaties de ervaring van gebruikers beïnvloedt en hoe effectief ze zijn voor leren. Dit is een gebied waar nog niet veel onderzoek naar is gedaan.

  • Richtlijnen: Hoe kunnen we virtuele personages integreren in een VR-omgeving om het leerproces te verbeteren? Men onderzoekt hoe virtuele mensen als slimme begeleidingssystemen kunnen worden gebruikt in educatieve VR-omgevingen.

Samenwerking

Het oVRview-project is ontstaan uit gedeelde interesses van zowel wetenschappelijke als maatschappelijke partners, waaronder technologiebedrijven en onderwijsinstellingen. De kern van dit project ligt in de samenwerking tussen deze partners. Door de synergie tussen deze verschillende belanghebbenden wordt niet alleen gezorgd voor wetenschappelijke degelijkheid, maar ook voor praktische toepasbaarheid in de maatschappij. Deze samenwerking, hoewel voorheen sporadisch, heeft nu een stevige basis gekregen dankzij het oVRview-project.

  • Financiering van het oVRview project betekent een verbeterd inzicht in hoe virtual reality het beste ingezet kan worden in training en educatie. Daarnaast brengt het technologiebedrijven en onderwijsinstanties samen om na te denken over de toekomst van virtual reality.

  • Virtual Reality

Gedroomde uitkomst

Het uiteindelijke doel van het oVRview project is niet alleen het creëren van een VR-simulatie die toegankelijk is voor scholieren, maar ook het vergaren van kennis die de ontwikkeling en evaluatie van toekomstige VR-simulaties mogelijk maakt. In een wereld waarin kunstmatige intelligentie en virtual reality snel evolueren, is het cruciaal dat onderwijs en training gebruikmaken van innovatieve methoden zoals immersive content.

…Max, hoe denk jij dat de creatieve industrie er in 2070 uitziet?
Ik vind het al moeilijk om een gedetailleerd beeld te schetsen van de creatieve industrie in 2030, laat staan die van 2070, gezien de snelle ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en virtual reality. Maar mijn hoop is dat binnen enkele jaren nieuwe en innovatieve onderwijsmethoden, waaronder immersive content, de norm zullen worden, waardoor een revolutionaire verandering plaats vindt in de manier waarop we leren en trainen.

We houden het project ‘oVRview’ in de gaten, en informeren je graag over ontwikkelingen en updates!