Nieuwe KEM case online: Een toekomstvisie voor Service Apotheek

Apothekers hebben een comfortabele positie, iedereen is immers klant bij een apotheek. Het is de plek om je medicijnen op te halen. Maar wat als partijen als PostNL en Amazon ook medicijnen gaan bezorgen? Dat betekent dat je als klant nooit meer hoeft te wachten in de apotheek. Vandaag besteld, morgen in huis - de traditionele apotheek zou dan niet meer relevant zijn. De kernvraag in dit project: wat is over vijf jaar de relatie tussen de apotheker en de patiënt? En: wat is de positie van de apotheker in ons zorgsysteem?

De apotheek als gastvrije expert

Vijf jaar geleden was het al duidelijk: de toekomst van de apotheek ligt onder vuur. Zo ook voor Franchiseorganisatie Service Apotheek, die voor een uitdaging stond. Hoe tonen zij hun meerwaarde in een wereld waarin je op elk moment aan medicijnen kunt komen

Een apotheek is niet slechts een ‘medicijnuitgiftepunt’. Het is de enige zorgverlener waar je zonder afspraak naar binnen kunt lopen. Een zorgverlener met het overzicht van jouw gezondheid die altijd voor je klaarstaat. De apotheek is de ‘gastvrije expert’.

‘Om die rol wat meer uit te stralen én het toch wat stoffige imago van de apotheek achter hen te laten, had Service Apotheek een nieuwe positie nodig ten opzichte van de patiënt en het zorgsysteem’, zegt Jeroen van Erp, mede-oprichter van strategisch ontwerpbureau Fabrique. ‘Daarom ontwikkelden wij aan de hand van onze toekomstvisie een nieuwe visuele identiteit, een bijpassend interieurconcept én het ontwerp van de nieuwe Service Apotheek-app. Om op deze manier uit te dragen dat de apotheker van de toekomst meer is dan een doosjesschuiver.’

Ons zorgsysteem is complex en regie over patiënten ontbreekt. De apotheker kan meer regie pakken!

De maatschappelijke uitdaging

De eerste stap in het ontwerpproces was om inzicht te krijgen in de toekomstige wereld van de apotheek. Op basis van deze context werd een toekomstvisie ontwikkeld. Deze visie schetst een beeld van de wenselijke relatie tussen de apotheek en de patiënt over vijf jaar. Van Erp: ‘Een belangrijk onderdeel van deze toekomstvisie was het inzicht dat ons zorgsysteem complex is en dat regie over patiënten ontbreekt. De apotheker kan meer regie pakken omdat zij – meer nog dan de huisarts – het overzicht hebben over het wel en wee van patiënten – en vooral van degenen die langdurig ziek zijn.’ Hierbij gaat het met name over een stapeling van medicatie, wat het geval is bij mensen met een chronische ziekte of bij ouderen – hier ontbreekt het overzicht. De apotheker is dan in staat conflicterende medicatie of ongewenste effecten voor een groot deel af te vangen.

´De aangesloten apothekers moesten in onze ogen veel meer thought leadership nemen in de zorgbranche,´ vertelt Van Erp. ´Ze moesten echt een gastvrije expert worden. Het was logisch dat de Service Apotheek-keten met ruim 500 aangesloten apothekers hierin het voortouw moest nemen. Het is immers altijd de verantwoordelijkheid van de marktleider om te innoveren in de sector.´

Lees de volledige case hier.

Tags: