KIC 2019: 4,9 miljard voor innovatie

Bedrijven, kennisinstellingen en overheden gaan in 2020 gezamenlijk voor 4,9 miljard euro investeren in het vernieuwde topsectoren- en innovatiebeleid van het kabinet. Daarvan komt 2,05 miljard van bedrijven en 2,85 miljard uit publieke middelen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2018. Dat staat in het kennis- en innovatieconvenant 2020-2023 (KIC), dat maandag 14 november door staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Staatssecretaris Keijzer presenteerde het KIC bij het bedrijf Airborne in Den Haag, samen met minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).

Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): “Het KIC laat zien dat meer dan 2.200 bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen gaan investeren in Nederlandse innovatie. Alle partijen die nodig zijn voor innovatie zijn aangesloten: van onderzoekers tot ondernemers die deze innovaties ontwikkelen, en van investeerders tot overheden, die hen daarbij ondersteunen. We hebben jaarlijks 5 miljard euro tot 2023 om met slimme technologieën grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken: Nederlandse oplossingen voor internationale, maatschappelijke uitdagingen. Zo werken we aan het veiligstellen van onze banen en inkomsten in de toekomst.

Nieuwe partners verhogen investeringen in innovatie
Ten opzichte van 2019 sluit een groot aantal nieuwe partners bij het KIC aan: diverse andere ministeries, provincies, regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), kennisinstellingen, universiteiten en hogescholen. Het KIC brengt hun investeringen in innovatie samen onder het nieuwe topsectoren- en innovatiebeleid. Dat beleid gaat uit van de economische kansen van maatschappelijke uitdagingen opgedeeld in vier missiethema’s: (1) energietransitie & duurzaamheid; (2) landbouw, water & voedsel; (3) gezondheid & zorg; (4) veiligheid), maar ook van sleuteltechnologieën (zoals AI, fotonica, nano en quantum) en het maatschappelijk verdienvermogen.

Veel nieuwe partners zijn meer regionaal georiënteerd en maken het daarom makkelijker voor het mkb om aan te sluiten bij onderzoek en ontwikkeling. Het mkb is onmisbaar in het innovatieproces: zij zorgen ervoor dat onderzoek zijn toepassing vindt in concrete producten en diensten.

Creatieve Industrie
De topsector Creatieve Industrie is een van de trotse ondertekenaars van het convenant. We dragen bij aan gedragen oplossingen voor de maatschappelijke vraagstukken met vernieuwende interventies en methodes. Daarin zetten we behoeftes en gedrag van mensen centraal. Dit leidt onder meer tot duurzame en gezonde producten, gebouwen en leef- en werksituaties, maar ook tot gebruiksvriendelijke en verleidelijke diensten en zinvolle bijdragen aan een veilige samenleving die de technologische ontwikkelingen naar een hoger plan brengen.

KIA Maatschappelijk Verdienvermogen
De creatieve industrie neemt daarnaast de verantwoordelijkheid op zich voor de uitvoering van de agenda voor Maatschappelijk Verdienvermogen. Daarin ondersteunen we de projecten in de vier maatschappelijke missiethema’s bij het opschalen en realiseren van verdienvermogen. Dat doen we door te richten op de regionale inbedding, waar alle uitdagingen samenkomen binnen lokale vraagstukken.

Foto Mona Keijzer door Top Floor Pics

Tags: