Half miljoen euro beschikbaar voor Effenaar Smart Venue-project Chronosphere

Hoe kunnen 3D-scans van personen zo levensecht mogelijk worden gemaakt? En hoe functioneren deze scans het best in onze realiteit? Dit zijn de twee kernvragen die Effenaar Smart Venue onderzoekt in het project Chronosphere. Het initiatief ontving onlangs van verschillende partners financiële bijdrages van in totaal ruim 500.000 euro.

In het project Chronosphere onderzoeken creatieve contentmakers, onderzoeksinstellingen en technologiebedrijven de mogelijkheden van 3D gescande personen door middel van de recent in de Effenaar geopende Volumetric Video-studio. In deze 3D-studio leggen tientallen camera’s simultaan alle bewegingen van een levend onderwerp vast. Deze opnames worden omgezet in een volledig bewegend en digitaal beeld, waardoor er een nauwelijks van echt te onderscheiden beeld ontstaat.

Het project krijgt financiële steun van RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, CLICKNL, het stimuleringsfonds van de Metropool Regio Eindhoven en 4DR Studios, de eigenaar van de Volumetric Video-studio. Ook organisaties als Dutch Rose Media, 360 Verbeelding, Studio Wildvreemd, BUAS, Natlab, TU/e en SintLucas dragen bij aan het onderzoek.

Hoofdrol voor vooruitstrevende Volumetric Video-studio
Effenaar onderzoekt als Smart Venue de toepassingen van deze studio voor de culturele sector. Jos Feijen, directeur Effenaar Smart Venue: "Het Chronosphere-programma past in de ambitie van de Effenaar om (pop)cultuur en technologie met elkaar te verbinden en artiesten en publiek nieuwe toepassingen te laten ervaren.”

Natasja Paulssen, mede-initiatiefneemster van Chronosphere en oprichter en directeur van 4DR Studios: “Wij geloven in de verhalende kracht van Volumetric Video, maar liever nog onderbouwen we dit met gefundeerd onderzoek. Daarom zijn we zo enthousiast over deze breed gedragen en unieke samenwerking in Chronosphere.”

Chronosphere verbindt (pop)cultuur en technologie
Creatieve contentmakers kunnen bij Chronosphere projectvoorstellen indienen die de grenzen van Volumetric Video verkennen en waar mogelijk verleggen. In totaal is er ruimte voor twintig projecten die door een onafhankelijke board worden beoordeeld. Zo zijn de voorbereidingen voor een Volumetric Video-project rondom ‘Advaita’ - het nieuwe programma van zangeres Chagall - in volle gang. Tijdens haar liveshows staat er binnen afzienbare tijd ook een digitale versie van de zangeres op het podium.

Maar de toepassingen gaan verder dan de culturele sector. Zo wordt een project ondersteund rondom een virtuele health coach voor vrouwen met hartproblemen, en is er een project dat de strijd aangaat met ingebakken vooroordelen op de werkvloer, met als doel gedragsveranderingen in gang te zetten.

Zes projecten, elk verbonden aan minstens één gedefinieerde onderzoeksvraag, zijn inmiddels goedgekeurd. Tijdens het proces wordt op wetenschappelijke wijze meer kennis over de toepassingsmogelijkheden van Volumetric Video verzameld. Deze kennis wordt vervolgens ingezet om de technologie en de toepassing ervan steeds verder te ontwikkelen.

Feijen: “Het is een enorme kans voor de regio dat we op deze manier kennis en kunde kunnen opbouwen over nieuwe, veelbelovende technologie. Er zijn hiervan wereldwijd nog nauwelijks toepassingen te vinden. Eindhoven speelt zich hiermee in de kijker en zet binnen Europa de toon op dit vlak. We zijn nog maar net begonnen, er valt nog veel te ontdekken.”

Dit project is mede tot stand gekomen met behulp van PPS-toeslag en wordt uitgevoerd binnen het Fieldlab Sociale Cohesie.

Tags: