De Games Monitor 2015 presenteert een overzicht van de economische situatie in de Nederlandse gamesindustrie tussen 2011 en 2015. Naast het aantal bedrijven en hun omvang, arbeidsplaatsen en het aantal game-studenten, beschrijft het rapport trends en ontwikkelingen in de Nederlandse applied en entertainment gamesindustrie. Een analyse van resultaten uit een enquete, gecombineerd met discussies met experts uit de industrie om de cijfers verder te duiden werden gebruikt om een dieper begrip te krijgen van de uitdagingen die de gamesindustrie in Nederland heeft bij het bewerkstelligen van groei. Een
artikel van NRC omschrijft in een reactie op deze cijfers een 'zeepbel' die door belangrijke personen uit de gamesindustrie een aantal jaren geleden zelf werd gecreƫerd, waardoor bijvoorbeeld studenten aan game-gerelateerde opleidingen nu worden opgeleid voor werkloosheid. Hype-cycle van Gartner Wat de zogenoemde 'hosanna-stemming' teweeg bracht en hoe men tegen het studenten probleem vanuit de gamesindustrie aan kijkt, werd uitvoerig besproken tijdens het afsluitende event van Growing Games dat op dezelfde dag van de bekend making van de cijfers plaats vond in Utrecht. Het
Nederlands Dagblad omschrijft hoe spreker Jane McGonigal tijdens dit event de hype-cycle van Gartner aanhaalt waaruit duidelijk wordt dat na de dip substantiƫle groei kan worden verwacht. Dat de gamesindustrie zich nu in een dip bevindt, blijkt uit de cijfers: omzetcijfers blijven tussen 2011 en 2015 steken tussen 115 en 225 miljoen euro. Dutch Games Association reageert in een interview met NRC Horst Streck, voorzitter van de Dutch Games Association
reageert in een interview met NRC: "De Nederlandse game industrie was jarenlang veel te optimistisch. De kansen waren er, het is alleen niet gelukt om ze te pakken." Hij wijdt in het interview verder uit over hoe de focus nu meer dan ooit op ondernemerschap moet komen te liggen en schetst een beeld van een overheid die dat stimuleert door een return-on-investment te vragen op bepaalde stimuleringsregelingen. Hij voegt daaraan toe dat men niet moet vergeten dat de gamesindustrie wordt gedreven door hits: "Als een Nederlands bedrijf Angy Birds had gemaakt, hadden we hier niet gezeten."
Lees het volledige rapport van de Games Monitor 2015 op de website van Dutch Games Association.
8 februari 2016