DialogueTrainer: Innovatie in Communicatievaardigheden

Gefinancierd door CLICKNL met PPS-programmatoeslag


In een wereld waarin communicatie key is, rijst de vraag: hoe kunnen we dit essentiële vermogen het beste trainen? Een antwoord komt van DialogueTrainer, een platform dat gespreksmodellen ontwikkelt om verschillende dialogen te oefenen, van prestatiebeoordelingen tot gesprekken in customer service en het brengen van slecht nieuws. Wat maakt dit project zo bijzonder? We spraken met Johan Jeuring, hoofdaanvrager en hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Meet DialogueTrainer

DialogueTrainer' ontwikkelt gespreksmodellen die worden gebruikt om te leren hoe bepaalde gesprekken moeten worden gevoerd, zoals het beoordelen van prestaties of het geven van feedback. De gesprekken worden uitgevoerd met een virtueel personage in een virtuele omgeving (ook DialogueTrainer genoemd). De gespreksmodellen worden gebruikt om scenario's te ontwikkelen, waarin een leerling verschillende stappen door een gesprek met het virtuele personage neemt. Bij elke stap krijgt de leerling een keuze tussen verschillende opties, en de emotie en reactie van het virtuele personage hangt af van deze keuze.

Aanleiding voor dit project waren de stormachtige ontwikkelingen rondom grote taalmodellen (LLMs) van de laatste jaren, en het doel van zowel DialogueTrainer als de Universiteit Utrecht (UU) om communicatievaardigheden niet alleen te oefenen met een keuze uit meerdere opties, maar ook tekst, geluid en video mee te nemen in de oefenscenario’s. Het onderzoeksproject kwam voort uit een langdurige samenwerking tussen DialogueTrainer en de Universiteit Utrecht (UU). Johan Jeuring, de hoofdaanvrager en hoogleraar bij de UU, stond aan de wieg van de DialogueTrainer applicatie, die ontwikkeld is aan de UU vanuit een samenwerking met meerdere faculteiten en domeinen, zoals geneeskunde, psychologie, farmacie, en diergeneeskunde.

  • Grote taalmodellen, kortweg LLM's, zijn een type model voor machinaal leren dat wordt getraind op enorme hoeveelheden tekstgegevens. Hierdoor kunnen ze worden gebruikt om mensachtige tekst te genereren, verschillende taaltaken uit te voeren en zelfs de menselijke taal beter te begrijpen. Bron: neuroflash.com

  • Gesprek

In de praktijk ziet de samenwerking er als volgt uit: DialogueTrainer biedt een platform waarop experimenten uitgevoerd kunnen worden, en verzamelt data die verder kunnen worden geanalyseerd. De UU biedt onderzoeksexpertise rondom softwaretechnologie, de evaluatie van experimenten, en de analyse van data. Ook biedt de UU experimenteermogelijkheden met studenten die communicatievaardigheden leren.

We hopen nieuwe concepten te ontwikkelen die breed kunnen worden ingezet in de creatieve industrie

Een glimp van de toekomst

Het doel van dit project is tweeledig: ten eerste wordt gestreefd naar het gebruik van LLMs en dialoogcorpora om de kwaliteit van dialoogscenario's te analyseren en te verbeteren. Ten tweede willen de partners DialogueTrainer uitbreiden om multimodale input beter te faciliteren en te benutten. Johan Jeuring benadrukt het belang van deze uitbreiding: "We hopen nieuwe concepten te ontwikkelen die breed kunnen worden ingezet in opleidingen en de creatieve industrie."

Een gedurfde stap in de richting van een toekomst waarin het genereren van scenario's en het begrijpen van verschillende communicatievormen naadloos verlopen. We houden het project ‘DialogueTrainer’ in de gaten, en informeren je graag over ontwikkelingen en updates!