Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Practoraat Creatief Vakmanschap van het ROC van Amsterdam nodigen ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de ontwikkeling van een leer- en maakomgeving voor startende creatieve vakmensen. Zes ontwerpers werken 6 maanden intensief samen met startende creatieve vakmensen, docenten van verschillende Amsterdamse MBO-instellingen, opdrachtgevers uit het werkveld en diverse experts op het gebied van onderwijsinnovatie. Het ontwerpend onderzoek wordt uitgevoerd op locatie in de Plaatsmakerij, een creatieve broedplek in het voormalige ING-complex aan de Haarlemmerweg in Amsterdam. Geïnteresseerde (interieur-) architecten, ontwerpers en makers kunnen tot en met 23 november hun motivatie voor deelname insturen. Doel van dit onderzoekstraject is het ontwikkelen en testen van een omgeving waarbinnen pas afgestudeerde MBO-ers de mogelijkheid krijgen om zich vanuit hun brede palet aan capaciteiten en kwaliteiten door te ontwikkelen tot co-creërende makers en zelfstandig ondernemers. Een omgeving waar zij niet alleen onderling, maar ook samen met professionals en opdrachtgevers kunnen maken en door kunnen leren. Een afgestudeerde mbo-er is gemiddeld 20 jaar als deze van school komt. Voor startende creatieve vakmensen blijkt de overgang van school naar het zelfstandig ondernemerschap of een eigen bedrijf groot. De formele doorleermogelijkheden richting het HBO sluiten vaak niet goed aan op de praktische leerbehoeften van de vakman die in het MBO afstudeert. Er bestaat onder jonge creatieve ondernemers dan ook een sterke behoefte aan een verlenging van de creatieve vakmanschapsleerlijn. In het ontwerpend onderzoek naar een vernieuwende leer- en werkomgeving voor startende creatieve vakmensen worden de huidige onderwijskaders losgelaten en wordt ontworpen vanuit een nieuwe visie op een ‘leven lang leren voor vakmensen’. In de uitvoering wordt samengewerkt met een aantal startende creatieve vakmensen die onlangs afstudeerden aan het MBO College Zuid, het Hout en Meubileringscollege en Mediacollege Amsterdam. Daarbij zal co-creatie plaatsvinden met docenten van verschillende opleidingen van deze onderwijsinstellingen, opdrachtgevers uit het werkveld en diverse experts op het gebied van onderwijsinnovatie. Naast het ontwerpend onderzoek leveren ontwerpers onder leiding van experts ook een bijdrage aan de implementatie van de uitkomsten in een duurzaam organisatiemodel. Context Het ontwerpend onderzoek naar een vernieuwende leer- en werkomgeving voor startende creatieve vakmensen is een gezamenlijk initiatief van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Practoraat Creatief Vakmanschap. MBO College Zuid van het ROC van Amsterdam richtte in 2015 dit Practoraat Creatief Vakmanschap op met als doel om een betere facilitering en positionering van het creatieve vakmanschap te realiseren. Sinds kort werkt het Practoraat Creatief Vakmanschap hierin samen met het Hout en Meubileringscollege en het Mediacollege Amsterdam. Zij wordt daarin ondersteund door het ‘MBO Agenda fonds’ van de Gemeente Amsterdam. Het ontwerpend onderzoek maakt onderdeel uit van een tweejarige innovatietraject. Selectieprocedure De beoogde ontwerpers voor dit project beschikken over:
- Visie op ‘leven lang leren’ in een snel veranderende samenleving
- Sterke motivatie om bij te dragen aan de versterking van de vakmanschapsleerlijn en aan de emancipatie van (creatieve) MBO-studenten
- Open, constructieve en co-creatieve houding
- Ervaring met het werken in interdisciplinaire teams