Waarde creëren met immersieve technologieën en ervaringen - Design Innovation Update 3

In deze Design Innovation Update onderzoeken we de opkomst van immersieve technologieën en ervaringen binnen de digitale transitie. Wat op het eerste gezicht vooral een vorm van escapisme lijkt, blijkt in werkelijkheid een krachtig ontwerpgebied met impact. Ontwerpers en onderzoekers zetten virtual en augmented reality in om waarde te creëren voor sectoren als zorg en maakindustrie -Door Twan Eikelenboom

Met bijdragen van onder andere Joris Weijdom (HKU), Monobanda, GoSpooky, OASIS Lab, de VPRO en het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Deze editie verkent hoe immersieve ervaringen worden ingezet in onder meer kunst, media, erfgoed en zorg. De bijdragen tonen hoe ontwerpers met deze technologieën werken aan maatschappelijke thema’s zoals empathie, zingeving en sociale verbinding – en zo de potentie van immersie als motor in de digitale transitie zichtbaar maken.


Deze updates zijn gebaseerd op de inzichten van de Design Innovation Sessions tijdens Dutch Design Week 2024. Ontwerpkracht blijkt telkens weer een veelzijdig en krachtig middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Vormgeving Thomas & Jurgen.
Fotografie en beeld: Zie onderschriften, beeld is gebruikt
met toestemming van makers en/of rechthebbenden of
komt voort uit beschikbaar gesteld persmateriaal.

Tags: