CIIIC en CLICKNL Internationaal lanceren kennisnetwerk voor immersive experiences en publieke waarden

Tijdens de missie van CreativeNL naar SXSW in Austin, Texas hebben CIIIC en CLICKNL Internationaal – in de praktijk – het begin van een inclusieve gemeenschap voor onderzoekers, makers en beleidsbepalers op het gebied van immersive experiences (IX) en publieke waarden in het leven geroepen: het Public Values & Immersive Futures Network. Hiermee hoopt de Nederlandse creatieve industrie internationaal het voortouw te nemen in ontwikkelingen op deze gebieden.

Voorafgaand aan de lancering tijdens het programmaonderdeel Empowering Change: Immersive Tech & Global Policies vond gisteren de eerste, Trans-Atlantische uitwisseling plaats tussen ruim 30 Canadese, Amerikaanse en Europese academici die met elkaar deelden welke onderzoeken er lopen, welke behoeftes er in de praktijk zijn, en waar meer onderzoek bij kan helpen.

Wereldwijd wordt IX gezien als één van de drijfveren achter de derde grote digitale transitie

Kwartiermaker CIIIC (Creative Industries Immersive Impact Coalition), Melchior Kanyemesha: ‘Immersieve experiences spelen een steeds belangrijkere rol in ons leven – op het snijvlak van technologie, cultuur en de maatschappij. Denk aan virtual reality, 360 graden beeld/video, augmented reality, chatbots, interacterende animatie en games. Wereldwijd wordt IX gezien als één van de drijfveren achter de derde grote digitale transitie, die daarmee een grote weerslag zal hebben op ons dagelijks leven, ons werken, leren en recreëren.’

‘Dan is het belangrijk’, vult Mieke Dols, Programmanager van Regieorgaan SIA (dat de kwaliteit en de impact van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen bevordert, red.), aan, ‘om met elkaar te onderzoeken welke kansen er liggen, welke knel- en leerpunten er zijn, en vooral ook hoe er met publieke waarden wordt omgegaan. Vanuit praktijkgericht onderzoek is het belangrijk om vanuit de driehoek onderwijs, onderzoek en praktijk een bijdrage te leveren. Ik ben, in zeer positieve zin, nieuwsgierig wat internationale uitwisseling gaat brengen.’

CIIIC netwerk
Het team achter de lancering met vlnr. Monique van Dusseldorp, Melchior Kanyemesha, Bart Ahsmann, Mieke Dols, Simone van Bennekom, Peggy van Schijndel, Nils Adriaans en Vera Kuipers.

Van onschatbare waarde

Simone van Bennekom van CLICKNL Internationaal: ‘Of je nu beleidsmaker, onderzoeker of technoloog/techie bent, jouw unieke perspectief en expertise zijn van onschatbare waarde bij het co-creëren van ethisch verantwoorde, impactvolle en immersieve toekomsten. Ons internationale netwerk stimuleert en omarmt een ethos van samenwerking en biedt een platform voor individuen uit verschillende disciplines om een doordachte dialoog aan te gaan en uiteindelijk vooral gezamenlijk onderzoek te doen.'

'Het netwerk past ook bij onze ambitie om langlopende publiek-private samenwerking (PPS-en) aan te gaan met andere landen, waarbij het ene land bijvoorbeeld een verder ontwikkeld ecosysteem voor immersive experiences heeft en een ander land de ‘gevaren’ meer beteugeld en de publieke waarden meer verankerd heeft. Wij zijn bijvoorbeeld geïnspireerd door Canada, dat vooroploopt op het gebied van IX, met wie we dankzij onze expert Vera Kuipers al langer kennis uitwisselen.’

Het zou mooi zijn als het internationale netwerk eind dit jaar een volgende stap heeft gemaakt

Om daaraan toe te voegen: ‘Het peer-to-peer netwerk staat open voor iedereen. Eind dit jaar vindt in Rotterdam weer Immersive Tech Week plaats, het zou mooi zijn als het internationale netwerk dan een volgende stap heeft gemaakt.’


Over CIIIC en CLICKNL Internationaal/CreativeNL

Het Nationaal Groeifonds investeert de komende vijf jaar (2024-2028) 200 miljoen euro in de CIIIC (Creative Industries Immersive Impact Coalition) – een initiatief van CLICKNL, het topconsortium voor Kennis en Innovatie van de creatieve industrie. Projectpartners zijn de ministeries van OCW en EZK en makers, vertegenwoordigers van toepassingsdomeinen, kennisinstellingen en partners uit de IX-industrie.

CLICKNL Internationaal profileert zich naar buiten toe als CreativeNL, als internationaal ‘uithangbord’ van de Topsector Creatieve Industrie.

Zie hieronder de aanmelding voor de mailinglijst/nieuwsbrief van het internationale kennisnetwerk voor immersive experiences en publieke waarden: Public Values & Immersive Futures Network.

Meld je aan voor de nieuwsbrief/mailinglijst van dit netwerk

Tags: