Call voor projecten fieldlab UPPS

Call open: 15 april 2018
Sluiting: 15 juni 2018

Het Fieldlab UPPS nodigt designgedreven mkb’ers en creatieve professionals uit om projectvoorstellen in te dienen. Projecten in UPPS gaan, zoals de naam aangeeft, over het ontwerpen van Utra Personalised Products & Services.

Door 3D-data is een rijke informatiebron voor het ontwerpen van goed passende producten veel dichterbij gekomen. De kansen die hierdoor ontstaan voor toepassingen binnen sport, mode, gezondheid en veiligheid zijn nog lang niet benut. De ontwerpaanpak voor UPPS staat nog in de kinderschoenen. Fieldlab UPPS gaat uitdagingen aan voor het ontwerpen van UPPS op basis van praktijkgerichte vraagstukken. Ze biedt ondersteuning door experts rondom het ontwerpen van UPPS te betrekken en door experimenteren met faciliteiten zoals 3D-scanners, en –printers te faciliteren. Ook organiseert ze Meet UPPS, waarin ze resultaten deelt. Fieldlab UPPS bevindt zich aan de TU Delft.

In deze eerste call nodigt Fieldlab UPPS creatieve professionals en designgedreven MKB-bedrijven uit om projectplannen in te dienen waarmee we samen UPPS-kennis ontwikkelen in de domeinen gezondheid, sport, veiligheid & fashion. Er worden 3 tot 5 projecten gehonoreerd. Voor deze projecten is 50% matchingsfinanciering beschikbaar vanuit CLICKNL, met een maximaal matchingsbedrag van € 10.000. De bijdrage van het bedrijf of de creatieve professional bedraagt minimaal 50% van de projectomvang in cash of in uren.

De selectie van proposals zal plaatsvinden in het team van FieldLab UPPS.

Tijdpad 2018
Op korte termijn wordt een aantal activiteiten georganiseerd om het netwerk rondom UPPS te versterken, projectvoorstellen op te halen en kennis te delen:
15 april: Call open
16 mei: Meet UPPS
15 juni: Sluitingsdatum
Nieuwe activiteiten worden later bekendgemaakt.

Randvoorwaarden aanvragen
• Deadline: de call is open van 15 april t/m 15 juni 2018.
• Per bedrijf wordt maximaal 1 opdracht gehonoreerd.
• Generieke resultaten (aanpak, uitkomst, UPPS-kennis) zullen worden gedeeld via het fieldlab.
• Aanvraagfomulier via Google Forms, met beschrijving van doel, resultaten, betrokken partijen en taken, planning en begroting.
• Benodigde private matching is minimaal 50%.
• Het beschikbare matchingsfinancieringsbudget is max 10.000 inclusief BTW. Voor matching komen in aanmerking private bijdragen (cash of in kind) en bijdragen van ANBI’s.
• Het budget kan besteed worden aan een nieuw project, of om een bestaand UPPS-project te verbeteren.
• Rapportage: deelnemers verplichten zich tot rapportage van het project, urenadminstratie en presentatie van de resultaten in Meet UPPS (1-2 keer) die door Fieldlab UPPS worden georganiseerd.
• Er moet een samenwerkingsovereenkomst met de TU Delft worden getekend voor aanvang van het project. Hierin wordt vastgelegd hoe met het intellectueel eigendom wordt omgegaan.

Selectiecriteria
• Haalbaarheid/uitvoerbaarheid
• Innovatie
• Kennisvermeerdering voor de creatieve industrie (verschillende domeinen, toepassingsgebieden, UPPS-level)
• Meerwaarde voor alle partijen
• Samenwerking en eigen bijdrage door bedrijf
• MKB focus Nederland
• Budget
• Duurzaamheid

Advies
Het fieldlab geeft advies met betrekking tot de aanvraag, zoals vragen over het zoeken van partners, budget en haalbaarheid.

Indienen proposals
Via het bestand aan de rechterkant bovenaan deze pagina kunnen projecten worden ingediend tot uiterlijk 15 juni 2018 12:00 uur.

Neem voor meer informatie contact op met Marijke Idema.