Op maandagochtend 24 oktober 2016 vindt het vierde ‘Drivers Pitch-event’ plaats in het klokgebouw van Eindhoven. Het ‘Drivers Pitch-event’ is de afsluiting van wederom een succesvol jaar Driving Dutch Design (DDD). Over Driving Dutch Design
Driving Dutch Design (DDD) is een programma van ABN AMRO, Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en Dutch Design Foundation dat talentvolle ontwerpers op weg helpt in de wereld van het ondernemerschap. Over het algemeen zit ondernemerschap niet altijd in het bloed van de ontwerper. Zeker niet van de jonge ontwerper. Zij denken van oorsprong niet commercieel en starten hun onderneming vaak zonder business plan, vanuit passie. In een eventueel (toekomstig) business plan zijn veel ontwerpers al tevreden wanneer in ieder geval in eigen levensbehoefte kan worden voorzien en zij zich verder volledig toe kunnen wijden aan hun creativiteit. Terwijl het business plan van de gemiddelde ondernemer als resultaat een verdienmodel heeft om vooruit te kijken naar groei en (later) eventueel personeel te kunnen betalen. Elf maanden lang committeren 15-20 design-startups zich onder persoonlijke begeleiding van een ABN AMRO-coach, aan een serie masterclasses verzorgd door DDD-kennispartners op het gebied van onder meer profilering, financiering, bedrijfsvoering, presentatie, communicatie en internationalisering. Het traject start na een voorselectie in december. De afsluiting vindt plaats in oktober tijdens de Dutch Design Week waar zij zichzelf aan mogelijke opdrachtgevers presenteren tijdens het ‘Drivers Pitch-Event’. Tijdens dit event worden de creatieve dichterbij de ondernemer gebracht én vice versa! 1+1=3. Daarbij hoort een publicatie waarin de ervaringen van alle deelnemers worden opgenomen. En een expositie waarbij hun producten/ diensten worden gepresenteerd.
Lees meer Programma 2016 KICK-OFF Een kennismakingsdag met o.a. one minute pitches van de nieuwe lichting Drivers, uitleg jaarprogramma met coachingstraject en speeddaten tussen ABN AMRO-coaches en Drivers. MASTERCLASS #1: DESIGN YOUR IDENTITY Leg het fundament voor de communicatie van jouw bedrijf. Wat onderscheidt jou van anderen? Wat straalt jouw bedrijf uit en past die uitstraling ook bij jou als persoon? In DDD-masterclass gingen Drivers met Astrid de Craen-van der Hulst van decommunicatie
craen op zoek naar antwoorden met als doel fundament te leggen voor de communicatie van het bedrijf. MASTERCLASS #2: CROWDFUNDING Drivers kwamen alles te weten over fiscale regelingen, samenwerkingen, crowdfunding en hoe Voordekunst je hiermee kan helpen. ‘Voordekunstenaar’ AtelierNL deelde ervaringen met hun crowdfundingscampagne. MASTERCLASS #3: CUSTOMER – PROBLEM – SOLUTION – FIT Hoe zorg je ervoor dat je een product ontwikkelt dat verkoopt? Middels de ‘lean startup methodiek’ nam Aimforthemoon Drivers mee om te kijken naar de markt in de vorm van problemen, klanten en een passende oplossing. Ze lieten hen ervaren hoe je met experimenten kan valideren of je de juiste ‘customer-problem’ en ‘problem-solution fit’ te pakken hebt. BUITENWERKPLAATS Masterclass 4 & 5 vonden plaats tijdens een intensief weekend bij de Buitenwerkplaats in Starnmeer. Er werd hard gewerkt en Drivers leerden elkaar goed kennen doordat er ook samen werd gekookt, geproost en gedanst. MASTERCLASS #4: VAN PASSIE TOT PITCH Wat drijft jou? Met Eva Kaldenbach van De Verhalenmakerij gingen Drivers aan de slag om het verhaal áchter de boodschap scherp te krijgen én te verwoorden zodat ze moeiteloos overtuigen met hun eigen unieke verhaal. MASTERCLASS #5: OVERTUIGEN Hoe bereik je met jouw verhaal de ander echt? En hoe ga je moeilijke onderhandelingen aan? In samenwerking met Cultuur en Ondernemen ging Ben Hekkema d.m.v. rollenspellen in op de vaardigheden rond acquisitie, projectmatig werken, samenwerken, onderhandelen en gesprekstechniek. INTRODUCTIE EXPOSIZE Bij een bezoek aan Exposize in Eindhoven maakte Drivers kennis met rasondernemer Vincent van Herk om niet alleen de mogelijkheden van grootformaat print te zien, maar ook de kansen die er liggen voor innovatieve samenwerkingen tussen het bedrijfsleven en ontwerpers te ontdekken. MASTERCLASS #6: COPYRIGHTS & CONTRACTS Waar ligt de grens als je iets kopieert of als jij door anderen gekopieerd wordt; wanneer moet je iets registreren? Klopt dit contract wel? Deze masterclass over auteursrechten en het gebruik van contracten werd verzorgd door Michiel Odink van Osborne Clarke en Anouk Siegelaar van BNO. MASTERCLASS #7: SPOT AAN: DUTCH DESIGNER ON STAGE! Deze masterclass over theaterpersoonlijkheid en het presenteren van een persoonlijk verhaal werd verzorgd door Karin Bloemen in het DeLaMar Theater. De Drivers leerden hoe zij als zichzelf vol energie op het toneel staan. Karin haalde het podiumbeest in de ontwerper naar boven. MASTERCLASS #8: FINANCE & ADMINISTRATION Door een voorbeeld te nemen aan bestaande Design Businessplannen gaf Manolo Marquez van ABN AMRO Drivers o.a. inzicht in de waardekringloop, hoe liquiditeiten te optimaliseren en leerden van elkaar door onderling eigen businessplannen te bespreken. Met als doel om de continuïteit van deze starters te borgen. GENERALE REPETITIE Wat is mijn unieke verhaal? Hoe haal ik dat podiumbeest ook alweer naar boven? Voordat Drivers in Eindhoven hét Designtoneel van DDW’16 opstapten repeteerden ze nog één keer in veilige omgeving samen met de Masters hun pitch. CAMPAGNE TEMPORAL Wat is het resultaat van een jaar lang intensief DDD-Masterclasses volgen op het gebied van creatief ondernemerschap? Gedurende drie weken presenteren Drivers zichzelf aan het grote publiek en potentiële opdrachtgevers in campagne ‘Temporal’ met een expositie, een publicatie, het Drivers Pitch-event, een pop-up shop en een interactief programma. ‘Temporal’ verwijst naar een tijdelijke samenkomst van 16 jonge ontwerpers wiens wegen elkaar toevallig kruisten op weg naar verdere professionele groei...
Bron:
Driving Dutch Design

Tags: