Case

Fieldlab UPPS

Meedoen met Fieldlab UPPS? Kijk dan op deze pagina.

10 juli 2019

Waarom dit fieldlab?
Maatwerk is gewild: veel mensen willen producten die speciaal naar eigen behoefte en wens zijn gemaakt, zoals maatkleding of unieke designs. Maar ook vanuit noodzaak, bijvoorbeeld een prothese, waarbij de pasvorm van essentieel belang is. Bovendien is het vermoeden dat door maatwerk de waarde van en de hechting aan producten groter is waardoor de kans op retours in bijvoorbeeld de mode wordt geminimaliseerd. Nieuwe technologieën zoals 3D-scannen en 3D-printen, maar ook artificiële intelligentie, waarmee persoonsdata worden geïnterpreteerd en afgewogen ontwerpbeslissingen worden gemaakt, maken maatwerk steeds toegankelijker. De nieuwe generatie maatwerk-producten en diensten noemen we UPPS: Ultra Personalized Products and Services.

Tijdens het maken van dit soort producten ontstaan nieuwe vragen. Aan de ene kant zijn dat vragen met betrekking tot het productaanbod en technologische ontwikkeling, maar er zit ook een duidelijke menskant aan deze vragen. Om goed maatwerk te kunnen leveren is het enerzijds belangrijk te begrijpen wat de gebruiker wil en wat voor haar gepast is, en moet je anderzijds weten hoe je dat het beste kunt produceren. En daar komt de creatieve industrie om de hoek kijken. Fieldlabs UPPS is in het leven geroepen om innovatie in de keten rondom UPPS te stimuleren en een geavanceerde Nederlandse maakindustrie te creëren waarin op grote schaal gepersonaliseerde producten worden gerealiseerd.

Wat houdt het fieldlab in?
Het ontwerpen en ontwikkelen van UPPS is radicaal anders dan het ontwerpproces voor meer gestandaardiseerde producten. De aard van het personaliseren beïnvloedt elke stap van het ontwerp- en productieproces. Fieldlab UPPS helpt bedrijven bij deze processen door hen de mogelijkheid te bieden om gezamenlijk kennis en ervaring op te doen. Hierbij kunnen de bedrijven gebruik maken van de expertise en algoritmen van Fieldlab UPPS en haar faciliteiten: studenten en experts van de afdeling Industrial Design Engineering van de TU Delft en apparatuur zoals 3D-scanners en 3D-printers.

Daan van Eijk, professor Applied Ergonomics and Design aan de TU Delft en projectleider van het fieldlab: “In het fieldlab komen ondernemers en onderzoekers samen. Voor beide partijen is er wat te halen: bedrijven kunnen hun ideeën ontwikkelen en ermee experimenteren, om zo te komen tot nieuwe productproposities. Voor onderzoekers is het niveau daarboven interessanter: wat kunnen we van dit proces leren en welke vragen ontstaan daar weer uit om verder te onderzoeken?”

De creatieve industrie heeft een belangrijke bijdrage in het betrekken van de gebruiker bij de ontwikkeling van UPPS. Dat begint al voor de aankoopbeslissing: hoe verleid je potentiële kopers om een product te kopen dat nog niet bestaat?

Binnen het fieldlab wordt onderscheid gemaakt tussen vier domeinen waarin een persoonlijke pasvorm van belang is: health, safety, fashion en sport. De toepassingen zijn divers. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan enkelbanden die gevangenen zoveel mogelijk comfort geven terwijl ze tegelijkertijd zo veilig mogelijk worden zijn. Een ander project draait om het op maat ontwikkelen van gebreide kleding zodat het niet langer nodig is om voorraden te beheren.

Wat is de bijdrage van en aan de creatieve industrie?
De creatieve industrie heeft een belangrijke bijdrage in het betrekken van de gebruiker bij de ontwikkeling van UPPS. Dat begint al voor de aankoopbeslissing: hoe verleid je potentiële kopers om een product te kopen dat nog niet bestaat? Het verschilt per type product welke argumenten en visualisaties daarvoor nodig zijn. Ook bij het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van het product wordt de gebruiker intensief betrokken. Binnen UPPS worden inzichten en methoden ontwikkeld over hoe je hier als ontwerper het beste mee kunt omgaan.

Bij gebreide maatkleding gaat het dan bijvoorbeeld om de vraag welke gegevens van de gebruiker je precies nodig hebt en hoe je die gegevens bij elkaar krijgt. Klanten willen met zo weinig mogelijk moeite een zo goed mogelijk passend kledingstuk. Uit onderzoek is gebleken dat je door een paar vragen te stellen de pasvorm van de trui al vrij goed kunt bepalen.

Ook is gebleken dat het niet altijd nodig is om producten volledig op maat te maken; soms zijn een aantal standaardmaten ook goed genoeg om aan de wensen te voldoen. Bij de enkelband voor gedetineerden blijkt dankzij 3D-data van enkels bijvoorbeeld dat vergaande personalisatie niet nodig is. Zes verschillende standaardmaten zijn waarschijnlijk genoeg om het draagcomfort te vergroten. Uit onderzoek moet nog blijken of dat inderdaad zo is. Deze kennis is ook van waarde voor andere creatieve professionals en wordt gedeeld via de UPPS-website en periodieke MeetUPPS.

Hoe nu verder?
Kennisdeling is een belangrijk onderwerp binnen het fieldlab. Naast MeetUPPS worden verbindingen gelegd met universiteiten en hogescholen en is het fieldlab onderdeel van een landelijk fieldlab op het gebied van smart industry. Via deze organisaties wordt onderling kennis uitgewisseld. Daarnaast wordt parallel aan het Fieldlab UPPS in het project Next UPPS samen met Philips, HAVEP en BATA onderzoek gedaan naar een specifieke methodologie voor het ontwerpen van UPPS. Voor de toekomst wordt nagedacht over een expertisecentrum om de kennis uit UPPS en Next UPPS te borgen.

UPPS new images

Info

  • Titel: Ultra Personalisatie van Producten en Services (UPPS)
  • Looptijd: 2018 - 2020
  • Discipline: Productontwerp, Mode
  • Maatschappelijke uitdaging: Gezondheid en zorg
  • KEM-groep: Waardecreatie en opschaling
  • Projectpartners: CLICKNL, TU Delft en mkb-bedrijven