TNO

Toekomstverkenning Nederlandse evenementenbranche

De coronapandemie heeft de evenementenbranche voor uitdagingen gezet. Het Fieldlab Evenementen is opgezet om toegepast praktijkonderzoek te doen naar de manier waarop de maatregelen ten tijde van corona werkten bij een verhoogde capaciteit voor evenementen. Deze periode heeft grote druk gelegd op de wendbaarheid van de evenementenbranche. Innovatie en de combinatie met digitale ontwikkelingen (zoals Virtual Reality) zorgen voor nieuwe concepten in de evenementenbranche, zodat evenementen in de combinatie van de fysieke en digitale wereld plaatsvinden. De evenementenindustrie heeft daarmee waarde toegevoegd aan digitale innovaties die vervolgens weer tot nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen (kunnen) leiden.

De evenementenbranche heeft recent weer de business-as-usual activiteiten opgepakt. Tegelijkertijd bestaan er nog steeds veel onzekere factoren in de omgeving, zoals rond het coronavirus en daar bovenop de recente invasie van Rusland in Oekraïne. Daarbij speelt dat de toekomstige generatie evenementbezoekers (nu de 12-jarigen) opgroeien in een wereld waarbij
fysiek en digitaal dicht tegen elkaar aanliggen. Deze groep zal op een andere manier de evenementen willen beleven. De verwachting is dat de verschillende innovatie-ontwikkelingen doorzetten met impact op de evenementenbranche. Hierdoor is er meer dan ooit behoefte aan een langere termijn blik op de toekomst van de evenementenbranche.

Het onderzoek
TNO gaat daarom onderzoeken hoe digitalisering, innovatie en maatschappelijke ontwikkelingen de evenementenbranche veranderen in de komende 5 jaar, in een situatie waarin fysieke en digitale evenementen meer met elkaar verweven raken (o.a. door kans op nieuwe (corona) pandemiegolf), en wat dit betekent voor de Nederlandse branche.

In dit onderzoek staat de volgende onderzoeksvraag centraal:
Hoe kan de Nederlandse evenementenindustrie kansen benutten (waaronder waarde toevoegen) uit opkomende digitale, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen?

De resultaten van dit project dienen de organisaties uit de Nederlandse evenementenbranche te inspireren en richting te geven voor innovaties waarmee ze hun toekomstbestendigheid kunnen waarborgen, onder andere in situaties van pandemieën. Tegelijkertijd wordt er in dit onderzoeksproject nieuwe kennis op gedaan over het opstellen van toekomstvisies in nauwe
samenwerking met stakeholders uit het ecosysteem (participatory foresight).

Er wordt €150.000,- als PPS-programmatoeslag ingezet.

Tags: