BUAS

Experiencing Augmented Reality in Staged Entertainment

Sectoren die afhankelijk zijn van het bij elkaar brengen van mensen, zoals de evenementen- en de cultuursector, zijn kwetsbaar gebleken voor de economische gevolgen van de covidpanedemie. Naast korte termijn financiële ondersteuning is het belangrijk dat deze sectoren weerbaarder worden. Als het gaat over het weerbaarder en wendbaarder worden van deze sectoren dan is digitale transformatie een essentieel thema om mee aan de slag te gaan. De afhankelijkheid van het fysiek bij elkaar komen is namelijk te groot. Bovendien is digitale transformatie in zijn algemeenheid van primair belang voor de toekomstbestendigheid van sectoren. In dit werkpakket van Fieldlab Evenementen III wordt er daarom gericht op dit thema. De relatie tussen ‘de sector’ en digitalisering is ambigue. Enerzijds wordt er enthousiast geëxperimenteerd. Anderzijds is een veel gehoorde conclusie dat uiteindelijk niets de waarde van de interactie die ontstaat door schouder aan schouder bij elkaar te komen kan vervangen.

Het onderzoek
Dit onderzoek is een samenwerking tussen Breda University of Applied Sciences (BUas), en 4DR Studios in Eindhoven. Apart van deze officiële samenwerking zal ook de Effenaar betrokken zijn bij dit onderzoek. Via de Effenaar zal een uitvoerend artiest worden gezocht die een korte (10-15 minuten) dansvoorstelling ontwerpt en enige malen uitvoert. Deze dansvoorstelling wordt getoetst bij het publiek in diverse settings:

  • live act zonder Augmented Reality in een concertzaal
  • live act met Augmented Reality in een concertzaal
  • uitgezonden live act zonder Augmented in een thuissetting
  • uitgezonden live act met Augmented Reality in een thuissetting

In elk van deze vier condities wordt de beleving gemeten van 40 bezoekers / deelnemers. Zo kan worden vastgesteld of AR het verschil in bezoekersbeleving tussen ‘live’ en ‘thuis’ kan verkleinen.

We hopen hierdoor te ontdekken wat live betekent voor een jonge doelgroep

"Beleving binnen een thuissetting met vrienden wordt vergeleken met een life performance (beleving) in poppodium Effenaar. We gaan niet alleen onderzoeken hoe we dans kunnen verrijken met augmented reality en volumetrisch vastgelegde dansers, we gaan ook onderzoeken hoe het lichaam van het publiek reageert op de show met behulp van observatiemetingen van het experience lab. We hopen hierdoor belangrijke inzichten te krijgen in wat live betekent voor een jong publiek en of de context van thuis en locatie om verschillende ervaringen vraagt." - Marnix van Gisbergen (professor ‘Digital Media Concepts’ Breda University of Applied Sciences)

Doel

Het onderzoek heeft als doel om bij te dragen aan het ontwikkelproces van nieuwe immersieve ervaringen in de live entertainment sector. Deze innovatie heeft als doel om de verschillen tussen een live beleving en een (live, maar gemedieerde) beleving in de huiskamer te verkleinen, en zodoende de live entertainment sector weerbaarder te maken tegen disrupties zoals COVID.

Er wordt €49.800,- als PPS-programmatoeslag ingezet.

Tags: