Care Repair
De afgelopen twintig jaar is de hoeveelheid kleding die wereldwijd wordt geproduceerd meer dan verdubbeld, terwijl de levensduur is gehalveerd. Het verlengen van de levensduur van kleding is een van de meest effectieve strategieën om de impact op het milieu te verminderen. Strategieën die gericht zijn op levensduurverlenging, waaronder Europese wetgeving, hanteren veelal een technisch perspectief dat gericht is op het verhogen van kwaliteitsnormen, zonder rekenig te houden met de omstandigheden waarin kleding gebruikt wordt. Kleding blijft langer in omloop als het langer gedragen wordt door de eerste gebruiker of een nieuwe gebruiker (hergebruik), het minder snel weggegooid wordt, en als laatste oplossing gerecycled wordt. In dit project ligt de focus op het verlengen van de levensduur van kleding via care en repair (onderhoud en reparatie), waarbij reparatie is opgevat als herstel en vermaak van kleding. Via een ontwerpende, systeemgerichte benadering richten we ons op vier strategieën op de R-ladder: repair en refurbish, redesign en rethink.
Ontwerpbenaderingen zoals 'Design for longevity' en 'Design for repair' gaan ervan uit dat gebruikers daadwerkelijk aan zorg en reparatie zullen doen als iets technisch gerepareerd of onderhouden kan worden. Hoewel de kans op zorg en reparatie van kleding deels afhangt van producteigenschappen zoals de kwaliteit van de stof, wordt onderhoud- en reparatiegedrag vooral beïnvloed door factoren als de mate van gehechtheid aan het product, culturele normen, kosten of vaardigheden en kennis van reparatie en onderhoud.
Om onderhoud en reparatie te stimuleren, is het dus cruciaal om te begrijpen hoe mensen zich verhouden tot hun kleding, en hoe ontwerpers en modemerken hierop zouden kunnen inspelen om duurzamer gedrag te stimuleren. De duurzaamheid van een kledingstuk hangt uiteindelijk van het gebruik. Modemerken en ontwerpers hebben weinig inzicht in hoe kleding wordt gebruikt. Lokale kleermakers en gebruikers zelf hebben waardevolle inzichten over reparatie en onderhoud, maar deze kennis wordt niet meegenomen in het ontwerp. In dit project onderzoeken we hoe we het perspectief van gebruikers, ontwerpers, merken en kleermakers samen kunnen brengen om oplossingen en systemen te ontwerpen om de levensduur van kleding te verlengen, die voor elk van deze spelers meerwaarde hebben.