Jasper van Kuijk & Expertise centrum OV-betalen

Hoe zou de OV-chipkaart er uitzien als de gebruiker centraal stond in plaats van de vervoerders? In het Expertisecentrum OV-betalen van TU Delft onderzoeken wetenschappers en studenten designoplossingen die de gebruiksvriendelijkheid van het OV-betaalsysteem verbeteren.

Het gemor over de OV-chipkaart is na de landelijke invoering in 2012 wel zo’n beetje geluwd. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen er tevreden en blij gebruik van maakt. Willen we met onze mobiel of onze bankpas betalen, of willen we gedachteloos doorwandelen? Vergeten uit te checken blijft stress geven, evenals het reizen over de grens. Of omgekeerd: probeer het OV-chipsysteem maar eens uit te leggen aan buitenlandse bezoekers.

Het Expertisecentrum OV-betalen aan de faculteit Industrieel Ontwerpen doet onder leiding van dr.ir. Jasper van Kuijk onderzoek naar verbeteringen van het ontwerp en gebruik van de OV-chipkaart en alles wat daar omheen hangt. Daarbij zetten ze de gebruiker centraal.

4 cirkels user centered

csm Process 692c45972c User centered OV-betalen

Onderzoek en resultaat

Het Expertisecentrum is sinds 2014 de opvolger van het OV-chipkaart Afstudeerlab. Afstudeerders en alumni presenteerden onlangs resulaten aan vervoerders, systeembouwers, consumentenorganisaties, overheden, leveranciers en toezichthouders die bij verschillende onderzoeken betrokken waren. Het resultaat laat zich samenvatten als zes manieren om het OV-betalen te verbeteren:

  • Betere betaalgrens
  • Toeristen in het OV
  • Treinen over de grens
  • Open poortjes
  • Inchecken met je bankpas
  • Inchecken met je mobiel

Bekijk deze en de andere vijf filmpjes over de zes resultaten op deze website, en kijk ook op de website van het Expertisecentrum OV-betalen.