Case

Designing for Baggage Service Systems

Reizen en bagage zijn tweeërlei. Passagiers reizen zelden zonder bagage en meestal zijn herkomst en bestemming van passagier en bagage hetzelfde. Dit geldt ook voor vliegen als vervoermiddel, terwijl tijdens de vlucht mensen en een deel van de bagage worden gescheiden. Dit gebeurt om tal van redenen, zoals beschikbare ruimte in het vliegtuig, veiligheid en gemak.

Vanuit het oogpunt van de passagier krijgen ervaringen tijdens de gehele reis (van huis naar bestemming en terug) steeds meer aandacht. De reis wordt als één geheel beschouwd, in tegenstelling tot de verschillende stappen die door één partij worden aangeboden, zoals treinen, luchthavens en vliegtuigen.

Vanuit het perspectief van dienstverleners (zoals luchthavens) betekent dit een verandering in activiteiten en gedrag. Bagage als zodanig is niet langer het doel, maar de ervaring van de passagier en de bijdrage van de bagage daaraan staat voorop. Een voorbeeld is dat het zogenaamde "internet of things" de beschikbaarheid van informatie vergroot, waardoor passagiers voortdurend kunnen weten waar hun spullen zich bevinden. Dit omvat het weten dat de bagage niet aan boord is. Het omvat ook mogelijkheden om bagage anders te vervoeren of het ophaalproces bij aankomst te veranderen.

Een andere grote verandering voor luchthavens is het toenemende aantal passagiers in verhouding tot de beperkingen om bestaande luchthavens verder uit te breiden. De vierkante meters op luchthavens vereisen een steeds efficiënter gebruik van de ruimte. Ook is er belangstelling van luchthavens voor meer inkomsten genereren uit belevingsgerelateerde activiteiten, zoals het klassieke eten, drinken en retail en nieuwe zoals gaming, entertainment en werk. Dit betekent dat luchthavens er belang bij hebben minder ruimte voor bagage te gebruiken en dus nieuwe oplossingen vinden om bagage buiten de luchthaven af te handelen. Daartoe zoekt de markt naar oplossingen om het inchecken/afgeven van bagage buiten de terminal te verplaatsen en leveren steeds meer partijen deur-tot-deur diensten of huis/hotel-naar-luchthaven diensten.

De bovengenoemde ontwikkelingen (en waarschijnlijk meer!) zorgen ervoor dat de bagagemarkt in de luchtvaartindustrie aan het veranderen is. Het is duidelijk dat deze ontwikkelingen van invloed zijn op de manier waarop bagage wordt afgehandeld. Dit biedt kansen voor leveranciers zoals Vanderlande om betrokken partijen te ondersteunen bij deze veranderingen.

Project
Voor Vanderlande betekenen de ontwikkelingen op het gebied van bagage in de luchtvaart dat de benadering van de markt en de invulling van de marktvraag de mogelijkheid biedt om zich te onderscheiden.

Concluderend zien zij de volgende twee belangrijke uitdagingen:

  • Hoe kansen te creëren uit de ontwikkelingen op het gebied van bagage in de luchtvaartindustrie (inclusief het servicen van de huidige hard- en software en het centraler stellen van de passagier)?
  • Hoe deze kansen te adopteren in een organisatorische setting?

Dit project is tot stand gekomen met behulp van PPS-projecttoeslag.