Case

Chronosphere 2

Maakt virtuele wereld tot dagelijkse realiteit

Sneller dan we ons bewust zijn, wordt de virtuele wereld een vaste waarde in onze dagelijkse realiteit. Niemand vindt het nog vreemd om Siri te vragen wat het weer vandaag wordt, om met het scannen van een QR-code op een verpakking kooktips van een top kok te krijgen, bij een banktransactie op je telefoon het geld uit je scherm te zien rollen of te applaudisseren voor een hologram op het podium. Toch zijn dit nog slechts vingeroefeningen van wat gaat komen. Nieuwe technologieën zijn er te over. En we zijn er als de kippen bij toepassingen die we al kennen in een hip nieuw jasje te stoppen. Maar toepassingen die ons leven werkelijk veranderen ontstaan pas veel later. Die worden primair ontdekt in door nieuwsgierigheid gedreven, soms toevallige experimenten. Zoals we dat nu ook bij virtual en vooral augmented reality zien gebeuren. Er zijn voor AR- en VR-toepassingen nog steeds weinig ervaringscijfers of onderzoeksgegevens. Hologrammen waren tot nu toe iets uit Science Fiction.

Om de toepassingsmogelijkheden van deze techniek nader te onderzoeken beoogt dit project 20 wereldwijd unieke en aansprekende producties te maken, die wetenschappelijk onderbouwde inzichten geven in techniek en gebruik, gevalideerde business cases leveren voor de industrie en een geoptimaliseerd productieproces.

Project partners

  • Effenaar Smart Venue
  • 4DR Studios
  • Steye Music & Andere Zaken
  • 360 Verbeelding
  • Dutch Rose Media
  • Hyperspace Institute
  • Amsterdam Hogeschool voor de Kunsten
  • Fontys Hogescholen
  • Breda University of Applied Sciences
  • TU/Eindhoven
  • Deelnemende contentmakers

Het Chronosphere project is tot stand gekomen met behulp van PPS-projecttoeslag.