De Open Universiteit leidt de komende vier jaar een omvangrijk Europees onderzoeks- en innovatieproject over educatieve games. Het RAGE-project werd in een zware Horizon2020-competitie door de Europese Unie als beste beoordeeld en gaat met een budget van negen miljoen euro een sterke impuls geven aan het Europese gamingonderzoek. RAGE gaat hoogwaardige nieuwe technologieën ontwikkelen die het maken van educatieve games vereenvoudigen en de werkzaamheid verhogen. De EU heeft daarmee Nederland een voortrekkersrol op dit gebied toebedeeld. Het project start in februari 2015.
Opkomende gamesindustrie ondersteunen Er zijn hoge verwachtingen ten aanzien van de mogelijkheden van het gebruik van games in onderwijs en training. Binnen de EU is een hele industrie aan het opkomen die dergelijke educatieve games ontwikkelt, maar die industrie is nog te gefragmenteerd om op wereldvlak te concurreren. De Open universiteit en haar partners gaan componenten en diensten ontwikkelen die game-makers kunnen gebruiken om snel en efficiënt goede games voor onderwijs en training te ontwikkelen. Deze componenten en diensten worden aan game-ontwikkelaars beschikbaar gesteld via een online sociale ruimte (voorlopig het RAGE-ecosysteem genoemd). De game-industrie kan daaruit putten, maar ook zelf dingen toevoegen.
Nederlandse partners De RAGE-partners zijn 20 universiteiten, bedrijven en instellingen uit tien verschillende landen. Vanuit Nederland zijn behalve de Open Universiteit ook de Universiteit Utrecht en Stichting Praktijkleren bij het project betrokken. Projectleider is prof. dr. Wim Westera van het Welten-instituut, het onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie van de Open Universiteit.
Horizon2020
Horizon2020 is hét Europese subsidieprogramma voor Onderzoek en Innovatie in Europa. Het is een belangrijke pijler van de 
Innovatie-Unie, een 'vlaggenschipinitiatief' van de EU. Doel van de Innovatie-Unie is het versterken van de mondiale concurrentiepositie van Europa. Het door de Open Universiteit ingediende 
RAGE-project is - als enige van de ingediende projecten - goedgekeurd als onderzoeks- en innovatieactiviteit op het gebied van 'advanced digital gaming/gamification technologies'. Lees ook het 
Engelstalige persbericht