Tom Dorresteijn, ceo van Studio Dumbar, lanceert in samenwerking met MarketingTribune de Design Accountability Awards (DAA). Tijdens het Marketing & Design Congres van 24 juni a.s. worden drie designcases bekroond waarvan het zakelijk rendement indruk maakt en aantoonbaar is. Inzenden kan tot 30 mei a.s.

Dorresteijn: ‘Design vervult een cruciale rol in de economie. Het vergroot de concurrentiekracht van producten, diensten en communicatieactiviteiten. Elke manager en ondernemer weet dat. Maar het is belangrijk de “bibliotheek” aan interessante, overtuigende business cases te laten groeien en onder de aandacht te brengen. Om die reden zijn de Design Accountability Awards (DAA) opgezet. We willen de link tussen design en business onderstrepen en inzichtelijk maken.’

De nominaties en winnaars worden geselecteerd door een expertjury met vertegenwoordigers uit verschillende invalshoeken, zoals ondernemerschap, marketing, communicatie, design en onderwijs. Naast de inzendingen die worden ingestuurd, zullen de juryleden ook zelf waardevolle cases scouten en uitnodigen deel te nemen. Vijf nominaties, drie Awards De DAA heeft een wat andere opzet dan gebruikelijk. May the best win, dat is het principe van de DAA-awards. En dan niet omdat je toevallig in een ‘dunbevolkte’ categorie zit. Nee, je gaat de strijd aan met alle andere genomineerden. Of anders gezegd: iedereen heeft evenveel kans. Wat telt is het zakelijk succes. Wat het designproject ook is, product, verpakking, communicatie, merk; elke case maakt kans de award te winnen als het zakelijk rendement indruk maakt en aantoonbaar gemaakt kan worden. Uit alle inzendingen worden de vijf sterkste cases genomineerd. Uit die vijf worden vervolgens de drie beste genomineerd. Zonder ranking. De DAA wil de strikte scheiding tussen effectiviteitsprijzen en designprijzen doorbreken. Het zakelijk rendement van de case staat voorop, dat kwalificeert een case om een award te winnen. Maar als de award-winnende case bovendien een hoge designkwaliteit heeft, krijgt de award het predikaat ‘Cum Laude’. In principe kan aan alle drie de awardwinnaars Cum Laude wordt toegekend – of aan geen enkele. Jury 2014
  • Tom Dorresteijn (voorzitter), Studio Dumbar, ceo/partner
  • Arjan van den Born, Universiteit van Tilburg, hoogleraar creatief ondernemerschap
  • Hans Spoelman, Financieel Dagblad, hoofd design
  • Patrick Kuijsters, SNS Bank, director marketing & online
  • Rik Riezebos, Eurib, branding specialist
  • Adjan Kodde, Mirabeau, oprichter/partner
Inzenden Voor het inzenden van een case zie hier alle info en de spelregels en adviezen. Inzenden kan tot 30 mei a.s. De Design Accountability Awards worden uitgereikt tijdens het vijfde Marketing & Design Congres op 24 juni 2014 in het Miele Insperience Center in Vianen. Een dag over de betekenis voor uw merk van packaging, product, online aanwezigheid en corporate id.