'Virtual reality en cultuur is een meant-to-be combi'
Dit blog is gechreven door Romy Blankendaal, student Artificial Intelligence (MSc) aan de Vrije Universiteit Amsterdam met interesse in human ambience: hoe kunnen we nieuwe technologiën toepassen in het dagelijks leven?
Virtual Reality toepassingen zien we steeds meer om ons heen. Het is een nieuwe techniek waardoor het mogelijk is om, met een virtual reality bril, je in een geheel nieuwe wereld te begeven. Combineer Virtual Reality met cultureel erfgoed en heel veel is mogelijk. Op donderdag 9 juni organiseerde Beeld en Geluid in samenwerking met CLICKNL het evenement ‘Cultureel Erfgoed in Virtual Reality’. Een beschrijving van dit evenement levert waarschijnlijk een verslag van 20 pagina’s op, dus hier een ‘beknopte’ samenvatting met links over alle projecten die langs zijn gekomen.
Het evenement begon met een welkomstwoord door Kelly Mostert, namens het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Beeld en Geluid onderzoekt nieuwe technieken voor het representeren van het materiaal dat zij bezitten, zoals film en geluidsopnamen. Dit leidt tot twee vragen als we het over virtual reality (VR) hebben:- Heeft VR een toegevoegde waarde?
- Kan cultuur ook VR helpen (weer denkend aan beeldmateriaal)?
Jules Spee van Zesbaans presenteert Agree to All. Foto: Brigitte Jansen, CC-BY
De mogelijkheden van VR: developers aan het woord Voor de lunch kregen verschillende developers de kans om hun VR project te pitchen. Hier volgt een lijst met bedrijven die aanwezig waren met een paar interessante en leuke projecten uitgelicht die aan bod zijn gekomen tijdens het evenement.- VRmaster heeft het doel om VR naar het web te brengen op een eenvoudige en betaalbare manier zodat iedereen overal en altijd heen kan gaan door middel van VR. Project: GLOW coupé in samenwerking met de NS.
- Tijdlab is gericht op geschiedenis en archeologie. Project: Hologram vitrines. Stel je voor dat je bijvoorbeeld alleen een scherf van een pot hebt, dan biedt een hologram vitrine de mogelijkheid om het hele project alsnog te representeren.
- MediaMonks is een groot creatief digitaal productiebedrijf. Project: In samenwerking met Intel een applicatie waar geschiedenis tot leven wordt gebracht door gebruik te maken van gezichtsherkenning (klik hier voor een Youtube film).
- Zesbaans. Over kunst tot leven brengen gesproken, heeft Zesbaans een VR omgeving van de tekeningen van Jan Rothuizen gemaakt (Drawing Room). In deze VR omgeving hoor je een verhaal dat bij de tekeningen hoort, terwijl je je als het ware bevindt in deze tekeningen. Een demo was aanwezig tijdens deze dag en dat was een hele leuke en interessante ervaring!
- House of Secrets richt zich naast digitale animatie en interactie ook op VR projecten. Neem hier een kijkje voor al hun projecten.
- Rietveld Schröder huis: VR of AR toepassen om een extra beleving te geven over bijvoorbeeld de geschiedenis, en het oorspronkelijke uitzicht te herstellen voor de bezoeker.
- Kunst & Wunderkammer: een wandeling door het oude Nederland in plaats van naar alleen natuurschilderijen te kijken. Voorbeelden: combineren met 360 video of VR om het heden met het verleden te vergelijken.
- Naturalis Biodiversity Center: 3D scans van fossielen en botten die samen met VR dino’s tot leven kunnen brengen. Wat voor VR applicaties kan je hiervoor bedenken?
- Museum van Boijmans Beuningen: het bedenken van een VR ervaring voor de bezoeker die het surrealisme dichterbij brengt.
"Er zijn zoveel leuke projecten, en nog veel meer ideeën in de toekomst met virtueel en augmented reality voor musea"Op basis van dit evenement kunnen we wellicht wel stellen dat Virtual Reality en cultuur een ‘meant to be’ combi is. Er zijn zoveel leuke projecten, en nog veel meer ideeën in de toekomst met virtueel en augmented reality voor musea. Nieuwe technieken kunnen worden gebruikt om de bezoeker een interactieve en persoonlijke ervaring te geven. Dus ik vraag me af: hoe ziet een museum bezoek er over een aantal jaar uit?