“Uitgeverij van de Toekomst” is een innovatieprogramma voor MKB-bedrijven in de uitgeverij- en mediasector. Het project wordt ondersteund door een subsidie (IPC) van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) Meer informatie over Uitgeverij voor de Toekomst is te vinden op
hun website. De afgelopen twee jaar zijn, de innovatie projecten die werden uitgevoerd door 33 media- en uitgeverijbedrijven voor het programma, door de RVO goedgekeurd. In totaal is door deze 33 bedrijven ruim € 2,4 miljoen geïnvesteerd in de projecten. De door hen gerealiseerde innovatieprojecten betreffen veelal technische innovaties gericht op processen of producten en diensten, zoals het creëren van een crossmediaal content- of verkoopplatform, het ontwikkelen van een mobiele app of het innoveren van het klantenbeheer of de redactionele workflow. Slechts twee van de 33 deelnemers wisten de doelstelling van hun innovatieproject niet te behalen. Bekijk
hier een video met enkele deelnemers aan het woord. Voor u hebben wij alvast een selectie gemaakt van de meest interessante projecten,
hier vind u de volledige lijst.
Oor Spotify
In hun collectieve innovatieproject realiseer-den Argo Special Media B.V., Pinch BV en Noise BV een online en mobiele applicatie voor muziekliefhebbers. In dit collectief werd een sterk tijdschriftmerk uitgebouwd naar een multimediaplatform, waarin de traditionele journalistieke waarden gecombineerd werden met nieuwe technologie en distributie- en verschijningsvormen. Er werd een responsive website ontwikkeld, alsmede branded apps voor tablet en smartphone. De branded iOS app is voorzien van een eigen cms. Het is een nieuws app ,ontwikkeld op basis van de API van Spotify, waarmee het als eerste ter wereld een succesvolle integratie van Spotify streams binnen een app tot stand wist te brengen, met nieuwe afspeelfuncties; de content bestaat uit een newsfeed vanuit de muziek/nieuws website
Oor, een albumrecensie van de dag en de elf belangrijkste albums. De verwachting is dat het aantal downloads van de Oor iPhone app (een jaar na de release reeds 14.000), de Oor Spotify app (een jaar na release al 20.500) en het aantal unieke bezoekers van de website sterk zal groeien, hetgeen zich moet gaan vertalen in hogere sales-omzetten.
Event App
Het collectieve innovatieproject van Broadband TV News en Techwatch BV behelsde de ontwikkeling van een event app: een persoonlijke tool om het bezoek aan een beurs of congres beter te plannen, tot een persoonlijke ervaring te maken en de mogelijkheid biedt om te netwerken via sociale media. Met de ontwikkelde app kunnen event bezoekers worden voorzien van extra informatie rondom de georganiseerde events. Zo kan de app worden ingezet als persoonlijk verlengstuk van print of online media. Redactioneel geeft de app de mogelijkheid het laatste nieuws van het congres of de beurs te bieden. Op het gebied van social media volgt de app de tweets over de bijeenkomst en kan de gebruiker direct uit de app twitteren. De event app genereert nu extra inkomsten door het aanbieden van sponsor- en advertentiemogelijkheden in een extra kanaal. Tevens ondersteunt de app het merk Broadband TV News als gezaghebbend medium voor de branche.
Video in magazine In een collectief gericht op de innovatie van uitgeefprocessen, hebben Scope Business Media en Uitgeverij PS een concept ontwikkeld voor het integreren van een videoplayer in een print magazine. Gezamenlijk is gewerkt aan de conceptontwikkeling, waarna een pilot werd uitgevoerd. Scope Business Media ontfermde zich daarbij over de realisatie van de player, en de wijze van drukken, binden en verzenden van het magazine. Uitgeverij PS richtte zich op de opmaak van de magazines inclusief de player en op de automatisering van het databasedeel. Het tijdschrift Management Scope is inmiddels voorzien van een videoplayer (voor zowel redactionele als advertentionele content). De integratie van de videoplayer online volgt in een later stadium. De innovatie leverde SBM een additionele omzet op van € 150.000. Ook zorgde het project voor extra PR door de AMMA nominatie voor media-innovatie van het jaar.
16 October 2014