INSPIRATIE

Betekenisvolle dialogen met sociale robots

We zien steeds meer mogelijkheden voor de inzet van sociale robots, maar kunnen robots ook een betekenisvolle dialoog voeren met iemand met dementie? Dit onderzochten onderzoekers van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) samen met literatuurorganisatie Wintertuin, ArtEZ University of the Arts, de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en zorginstellingen AxionContinu en Vitalis WoonZorg Groep in het KIEM GoCI-project Robotstories.

In gesprek met sociale robot Memo
In 3 sessies zijn de bewoners van AxionContinu en Vitalis in gesprek gegaan met sociale robot Memo – in eerste instantie met een kartonnen versie, in de 2e en 3e sessie met de echte robot.

“Uit eerdere versies van het onderzoek, waarin we ook samenwerkten met schrijvers van Wintertuin en de VU, hadden we al ervaringen met het inzetten van sociale robots in dialogen met kinderen”, aldus Jorrit Thijn, een van de onderzoekers vanuit de HKU, “en we wilden weten of onze bevindingen ook voor andere doelgroepen gelden.”

De zorgcontext krijgt steeds meer te maken met robots.

De doelgroep ouderen met dementie was een logische keuze volgens Thijn: “De zorgcontext krijgt steeds meer te maken met robots. Voor ons als onderzoekers ligt de rol van de robot nog niet echt vast. We wilden vooral onderzoeken hoe een sociale robot een betekenisvolle dialoog aan kan gaan met iemand met dementie, en hoe dit de bestaande zorg kan verrijken.”

Samenwerking met zorginstellingen
De onderzoekers legden contact met zorginstellingen AxionContinu en Vitalis, met wie Wintertuin al langer samenwerkt. Patti Meijdam, zorgmedewerker bij AxionContinu, was direct enthousiast om vanuit de praktijk bij te dragen aan het onderzoek.

“De werkdruk in de zorg is erg hoog. Het fenomeen robots in de zorg staat natuurlijk nog in de kinderschoenen, maar ik zie wel een toekomst waarin robots ons werk kunnen verlichten. En een onderzoek waarin onze bewoners worden betrokken leidt vanzelfsprekend sneller tot iets wat ook echt werkt in de praktijk.”

Feedback van de eindgebruiker
Meijdam selecteerde in overleg met de onderzoekers een aantal bewoners die wilden meewerken aan het onderzoek. Op basis van hun interacties met de sociale robot en hun reacties daarop konden de schrijvers van Wintertuin en de programmeurs en interactieontwerpers van de VU de robot verder aanscherpen.

Thijn: “De betrokkenheid van Patti als zorgmedewerker was erg belangrijk voor het verkrijgen van feedback. Zij en de bewoners kennen elkaar goed, waardoor ze naar haar veel opener antwoorden dan naar mij. Daarnaast kon Patti na een paar dagen polsen wat er was blijven hangen van de sessie.”

Wil je het hele artikel lezen? Klik dan hier.


Dit is een KIEM GoCI -project. KIEM GoCI stimuleert het opzetten van nieuwe samenwerkingsverbanden van mkb-ondernemingen in de creatieve industrie met kennisinstellingen, die zich richten op verkennend onderzoek binnen de Kennis en Innovatie Agenda (KIA) Veerkracht van de creatieve industrie.

Tags: