DGA Gaming the projects

DGA Gaming Fieldlab has issued a call for research proposals which has resulted in the funding of five projects. Each of these projects connects a games company to an educational institution in a consortium to conduct research. These consortiums will work together for a duration of two years and will present their progress at regular intervals.

DGA Gaming Fieldlab is a collaboration between Dutch Games Association and CLICKNL that supports the Dutch games industry by accommodating research-industry collaborations. It has acquired funds for joint research into advanced game technologies and associated methodologies that aim to bring game design and development to the next level. To strengthen the game development community the DGA Gaming Fieldlab arranges research-industry meetings for discussion and knowledge sharing. Furthermore, the DGA Gaming Fieldlab offers guidance and advice regarding game research and takes up a matchmaking role between game professionals and researchers.

iStock game computer laptop
Amsterdam University of Applied Sciences

A Digital Prototyping Tool for Card Game Design

Deze tool ondersteunt het maken van een breed scala aan kaartspellen. Van variaties op bestaande kaartspellen zoals Poker, UNO en Hanabi, tot conceptuele kaartspellen voor het ondersteunen van ontwerptaken. Met de tool kunnen eenvoudig kaartspellen worden gemaakt, inclusief eenvoudige ontwerpen voor nummers, kleuren, namen, figuren, enz., maar ook de spelregels. Ook biedt het ondersteuning voor het testen van de game.

iStock-639001852 ipad jongen boy game huis
Amsterdam University of Applied Sciences

Didactics-Driven Development

Het voorstel voor toegepast onderzoek 'Didactische ontwikkeling' richt zich op het probleem van validatie van Applied Games, in het bijzonder Serious Games met specifieke didactische doelen en beoogde resultaten. Het doel van het project is om een methodologie en een tool vast te stellen voor de systematische validatie van toegepaste educatieve games. De tool ondersteunt het expliciet maken van didactische aandachtspunten en het monitoren en meten van de feitelijke onderwijsresultaten tijdens het ontwikkelingsproces.

iStock telefoon game smartphone
Utrecht University

Quality of assessment of sequences of choices in serious games

Hoe kunnen we psychometrische technieken gebruiken of aanpassen om de kwaliteit van de beoordeling van reeksen gebruikersinteracties in serious games te bepalen? Eerst wordt een format ontwikkeld voor het weergeven van het soort interacties dat wordt beoordeeld in serious games. Daarna worden de technieken uit de psychometrie aangepast om methoden te bepalen en software te ontwikkelen die opeenvolgingen van interacties analyseert.

iStock virtual reality VR VR-bril educatie
Utrecht University

VReye!

Kinderen met ontwikkelingscoördinatiestoornis (DCD) ervaren vaak problemen met het leren en uitvoeren van motorische vaardigheden. In deze sectoroverschrijdende samenwerking tussen onderzoek en industrie wordt onderzocht hoe een hybride VR-gaming-interventie genaamd VReye! kennisoverdracht naar duurzaam fietsgedrag voor kinderen met DCD kan faciliteren.