De game is enerzijds een persoonlijke ervaring, maar moet ook een gesprek faciliteren. Deze nabespreking met de groep is belangrijk: hierdoor zijn jongerenwerkers en docenten in staat om in de weken erna terug te komen op een specifiek thema of om een-op-een met jongeren verder te praten over het onderwerp. De game werkt op verschillende scholen, van groep acht basisonderwijs, tot middelbare school en het mbo. ReAction wordt ook gespeeld op hbo’s om studenten social work op te leiden. Alhoewel de belevingswereld van deze groepen verschilt, lukt het bij allemaal een voor hen relevante discussie op gang te brengen.
De verdere ontwikkeling van de game heeft daarna ook terecht de steun verdiend van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en vele gemeenten en welzijnsorganisaties.
Susan Rozemeijer, projectleider vanuit MEE & de Wering: “De VR-game ReAction is een goed instrument om het gesprek met jongeren aan te gaan over het maken van bewuste keuzes.” Inmiddels wordt de game landelijk uitgerold, maar in het begin was het nog best zoeken naar wat er nodig is om zo’n project van de grond te krijgen. “Het eerste prototype heeft laten zien dat je wel tot een geloofwaardige game kunt komen en schetste een duidelijk pad om het verder af te maken. De verdere ontwikkeling heeft daarna ook terecht de steun verdiend van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en vele gemeenten en welzijnsorganisaties om de game af te maken.” aldus Roger ter Heide.
In het project is ook nog samengewerkt met JOZ in Rotterdam, met SMD en Incluzio uit Zaanstad. Dit nauwe contact met projectleiding, jongerenwerkers en jongeren is volgens het team van ImproVive een belangrijke reden voor het succes van het project.
Hier kun je de trailer kijken van ReAction. Hier lees je meer over het project op de website van ImproVive, een digitaal bureau dat met VR, gametechnologie en AI immersive oplossingen maakt.