CASE

Met virtual reality tegen geweld

Met het programma CIIIC: Creative Industries Immersive Impact Coalition willen we de capaciteit om immersive experiences te realiseren vergroten, en de industrie en haar makers in staat stellen om kansen te verzilveren. Maar waar hebben we het dan eigenlijk over? In deze serie duiken we in inspirerende praktijkcases.

HET PROJECT

Met een VR-game het morele kompas van jongeren versterken. Hoe pak je dat aan? ReAction is een game die is ontwikkeld om steekgeweld onder jongeren te stoppen. Het doel van de game is geweldspreventie, maar ook het bewustzijn rondom eigen keuzes en een moreel kompas van jongeren versterken. ReAction is ontwikkeld op initiatief van MEE & de Wering, ImproVive was in de lead voor de ontwikkeling van deze game. Hoe verliep dit proces?

SAMENWERKEN EN CO-CREATIE

De game is ontwikkeld in samenwerking met jongerenwerk Den Helder, Games For Health, Centrum Triade, AdSysCo en ImproVive. Maar vooral ook met jongeren zelf. In een week tijd hebben deze partijen met jongeren samen een VR-game in elkaar gezet als prototype. De kracht van co-creatie met de doelgroep werd meteen aangetoond. Roger ter Heide van ImproVive vertelt: “We hebben vanaf de start met jongeren samengewerkt. Alleen zo kun je een verhaal maken dat aansluit op hun belevingswereld. Zij hebben input gegeven rond het taalgebruik, maar ook de stemmen ingesproken en via motion capture de animaties van de avatars helpen invullen.”

We willen dat jongeren die mogelijk geconfronteerd worden met messengeweld, ook de fasen die eraan vooraf gaan ervaren.

In de game is dit belevingsgevoel essentieel: met de VR-bril stapt de jongere in een wereld waar de keuzes van de speler direct invloed hebben op de uitkomsten. De dilemma’s waar ze voor komen te staan kunnen uitlopen op hulp van buitenaf en een de-escalerend gesprek, of juist op een incident met een gevangenisstraf als gevolg. VR maakt dat een speler zich aanwezig voelt: “We willen dat jongeren die mogelijk geconfronteerd worden met messengeweld, ook de fasen die eraan vooraf gaan ervaren. We hebben er wel voor gekozen voorzichtig te zijn met geweld, en intimidatie. Je wilt het onderwerp messengeweld niet vermijden, maar natuurlijk ook geen trauma’s veroorzaken.” ligt ter Heide toe.

  • ReAction 3
  • ReAction 4

EEN GAME ALS GESPREKSSTARTER

De game is enerzijds een persoonlijke ervaring, maar moet ook een gesprek faciliteren. Deze nabespreking met de groep is belangrijk: hierdoor zijn jongerenwerkers en docenten in staat om in de weken erna terug te komen op een specifiek thema of om een-op-een met jongeren verder te praten over het onderwerp. De game werkt op verschillende scholen, van groep acht basisonderwijs, tot middelbare school en het mbo. ReAction wordt ook gespeeld op hbo’s om studenten social work op te leiden. Alhoewel de belevingswereld van deze groepen verschilt, lukt het bij allemaal een voor hen relevante discussie op gang te brengen.

De verdere ontwikkeling van de game heeft daarna ook terecht de steun verdiend van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en vele gemeenten en welzijnsorganisaties.

Susan Rozemeijer, projectleider vanuit MEE & de Wering: “De VR-game ReAction is een goed instrument om het gesprek met jongeren aan te gaan over het maken van bewuste keuzes.” Inmiddels wordt de game landelijk uitgerold, maar in het begin was het nog best zoeken naar wat er nodig is om zo’n project van de grond te krijgen. “Het eerste prototype heeft laten zien dat je wel tot een geloofwaardige game kunt komen en schetste een duidelijk pad om het verder af te maken. De verdere ontwikkeling heeft daarna ook terecht de steun verdiend van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en vele gemeenten en welzijnsorganisaties om de game af te maken.” aldus Roger ter Heide.


In het project is ook nog samengewerkt met JOZ in Rotterdam, met SMD en Incluzio uit Zaanstad. Dit nauwe contact met projectleiding, jongerenwerkers en jongeren is volgens het team van ImproVive een belangrijke reden voor het succes van het project.

Hier kun je de trailer kijken van ReAction. Hier lees je meer over het project op de website van ImproVive, een digitaal bureau dat met VR, gametechnologie en AI immersive oplossingen maakt.