nieuws

Mix&Match: Creatieve industrie ontmoet Energie sector

Op 24 november kwamen ondernemers uit de creatieve en energie industrie samen in de ArenA voor Mix & Match Monday van de KvK. Deze editie werd georganiseerd in samenwerking met Create Energy, iMMovator en ClickNL. Na een aantal inspirerende presentaties met innovatie energieprojecten gingen de deelnemers aan de slag met vier vragen uit de energie industrie. Kennis en ervaringen van creatieve ondernemers hielpen de pitchers een heel stuk op weg met hun vraagstukken!

Wat mist er?

Freek van ‘t Ooster, kwartiermaker Create Energy en directeur iMMovator gaf, als openingspreker, informatie over de crossover tussen de energie en creatieve sector. Hij begint zijn presentatie met een overview van de belangrijkst transitie in de energiesector; van een gecentraliseerde energievoorziening naar een veel hybrider en decentrale energievoorziening. Om dit te stimuleren werd in 2013 het Energie akkoord getekend door 47 partijen waarin doelstellingen werden geformuleerd voor 2020 (Lees hier wat RVO/EZ over het Energie akkoord schrijft).

Freek van ’t Ooster is vanuit CLICKNL kwartiermaker rondom het programma Create Energy en licht dit tijdens de presentatie toe. Create Energy draait om de uitwerking van de Green Deal Smart Energy Cities. De ondertekenaars daarvan willen de transitie in de energiesector versnellen. Doel is om meer ruimte te creëren voor innovatie en state-of-the-art oplossingen en tenminste 100.000 gebouwen aan te pakken tot eind 2019. In Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Enschede en Groningen gaan projecten van start, om daarna op te schalen door heel Nederland (en internationaal).

Create Energy draait om de waarde die er vanuit de creatieve industrie aan toegevoegd kan worden. Hoe zorg je dat consumenten ook echt omschakelen naar duurzame energie gebruik? Waar trigger je ze op? Hoe zorg je dat de, vaak ingewikkelde concepten gebruiksvriendelijk en goed gecommuniceerd kunnen worden? Er gaan projecten lopen die gericht zijn op empowering van smart energy citizens, open data & data gedreven diensten, aanpak van wijkgewijze renovatieprojecten,  gebiedspecifiek project ontwerp en smart energy solutions. Freek noemt een aantal voorbeelden van projecten die hierbinnen passen, bijvoorbeeld de Energie Atlas waarin momenteel delen van Amsterdam in kaart worden gebracht voor elektra gebruik, gas gebruik en potentiele restwarmte. Door middel van het stimuleren van het delen van kennis, een data gedreven aanpak, georiënteerd op de gebruiker moet er een nieuwe benadering komen om de missende stem van de consument te vertegenwoordigen in de toekomst van de energie sector.

Als afsluiting werden de volgende stappen in het CREATE Energy programma weergegeven. Hier in waren de belangrijkste punten het afronden van het Green Deal opschalingsprogramma, het open data platform in samenwerking met Amsterdam, het BIA-project samen met Clicknl Digital. Indien u op de hoogte wilt blijven van het CREATE Energy programma, meld u dan aan voor de speciale nieuwsbrief via deze link.


Z.O. Doen

Henk van Raan, directeur facility/new business development van de Arena, gaf aan hoe belangrijk de voorbeeldfunctie van een instituut als de ArenA kan zijn voor het stimuleren van duurzaamheid. Door zelf de doelstelling te hebben om in 2015 klimaat neutraal te zijn (50% van het energie gebruik is zelf gewonnen) legt de ArenA de lat voor zichzelf hoog. Mede met partners als AMC, NUON en stadsdeel Zuid-Oost zal de Arena mobiliteit en innovatie gaan proberen te stimuleren door pilots te gaan doen, gebaseerd op open data, waar bij de ArenA een positie als aanjager probeert te vertegenwoordigen voor het duurzamer maken van de samenleving en het slimmer maken van de energie markt. Bijvoorbeeld door de mobility portal waar bezoekers hun reis naar de ArenA kunnen regelen en tegelijkertijd zien wat voor ‘footprint’ ze daarvoor achterlaten. (als je met de auto gaat verbruik je meer dan met de trein). Op die manier wil de ArenA invloed uitoefenen op de hele customer journey.

ArenA wordt een smart sustainable stadion – ze letten niet alleen op het verbruik van energie in het stadion, maar proberen met digitale diensten de hele customer journey te beïnvloeden en mensen bewust te maken van hun verbruik. Zoals de eerder genoemde mobility portal of de door Huawei gesponsorde internet connectie in de gehele arena. Een plan van aanpak werd gepresenteerd, waarbij het stadsdeel Zuid-Oost ook een grotere rol als experts moet gaan vertolken, onder het motto ZO Doen. Hiervoor moet eerst nog een gezamenlijke conclusie en scope (Planet, People en Profit) worden gevonden waarna er verder gegroeid kan worden samen met het stadsdeel waar bij de Arena een playground moet worden gedurende de het experimenten traject naar een Klimaat neutrale ArenA in 2015.


Van Wuhan tot Copenhagen Wheel

Robert van de Hoed, lector Energie en Innovatie aan de Hogeschool van Amsterdam gaf een aantal inspirerende voorbeelden uit de energie sector voor het slimmer en duurzamer maken van producten. Hierbij onderstreepte de spreker nogmaals de mindere positie die Nederland bekleedt als het op energie innovatie aankomt, maar ook de positie van Amsterdam als fietsstad is in gevaar. Met de release van de Copenhagen Wheel streeft Denemarken Nederland voorbij, deze  data gedreven innovatie stimuleert fietsen door automatische feedback over bijvoorbeeld verbrande calorieën via een app. Op het gebied van snelwegen is Nederland dan weer meer vooruitstrevend met de Smart High Way. Studio Roosegaarde ontwikkelde glow in the dark verf voor de strepen op de snelwegen, die zich overdag oplaad, om ‘s nachts de volledige nacht licht te bieden in plaats van lantaarnpalen. Ook werd het duurzame energie gebouw Wuhan van Grontmij in China uitgelicht. Dit gebouw is ontworpen om op verschillende vlakken van de duurzame energie, energie te winnen. Gemaakt van duurzaam materiaal is dit Kelk bloem gevormde gebouw in staat om zonne-energie op te wekken door middel van zonnepanelen op het dak en windenergie door middel van windturbines en kan regenwater hergebruikt worden. Van den Hoed wist te melden dat in China sinds 2013 een zonnepanelen park te vinden is van meer dan 50miljoen panelen. Hiermee kun je tweemaal rond de aarde! Er zijn dus nog genoeg mogelijkheden waar Nederland zich op kan focussen.


Mix&Match! 

Na de inspirerende presentaties boordevol voorbeelden van energie initiatieven was het tijd voor de deelnemers om zelf aan de slag te gaan. Er werden vier vragen gepitcht door verschillende partijen:

  • ‘Hoe kun je de gebruikers een platform bieden en hun waarde te duiden binnen de energie discussie?’ – Amsterdam ArenA
  • ‘Hoe overtuig je de mensen van het belang van data diensten?’ – Go Energy
  • ‘Hoe kunnen we burgers en burgercollectieven stimuleren om collectief duurzame energie op te wekken’?
  • ‘Hoe maak creëer je een positiever milieu bewustzijn situatie bij de gebruiker?’ Universiteit Groningen?

Deelnemers verdeelden zich hierna over de tafels waar de cases verder werden besproken. Er werd gebrainstormed over de verschillende mogelijkheden binnen de sector met betrekking tot de vraagstukken. Co-creatie stond hierbij centraal zo dat de inzichten van uit de creatieve industrie zich goed konden mixen met de kennis uit de energie sector. Enkele tips: richt je op de eindgebruiker, betrek hen bij het proces en doe onderzoek naar de zaken die zij belangrijk vinden. Nieuwe ideeën, nieuwe verbanden en nieuwe contacten: de eerste editie van Mix&Match Monday was geslaagd!