nieuws

Trends in digitale media & entertainment

Maikel Verharen van marktonderzoeksbureau GfK gaf tijdens Mediapark Jaarcongres een sneak preview van de nieuwste marktcijfers zoals die gepubliceerd gaan worden in hun rapport: Trends in digitale media & entertainment.

De ontwikkelingen in de media maken het voor onderzoek niet makkelijker. Verharen: “Vroeger had je voor elk mediumtype één device. Televisie keek je op een televisietoestel. De krant las je op papier. Door digitalisering is dat drastisch veranderd: consument heeft toegang tot een groeiend aanbod dat overal en altijd beschikbaar is.” Aanjager van deze ontwikkeling zijn met name de mobiele devices, zoals telefoon en tablet.

Een aantal cijfers: momenteel hebben 7,54 miljoen Nederlanders (56 procent) een tablet en 9 miljoen een smartphone (70 procent). Na een exponentiële groei de afgelopen jaren lijkt de curve dit jaar wat af te vlakken. Alleen onder de 65+-ers houdt de groei aan.

Muziek & video

GfK onderzocht ook de videomarkt (exclusief adult en usergenerated platforms zoals YouTube). De markt laat een neergaande lijn zien. In 2006 ging er nog zo’n 700 miljoen euro om in de fysieke muziek- en videodragers. In 2015 zal dat nog maar 125 miljoen euro zijn. Een toenemend deel van de markt is overgenomen door digitale producten. Dit jaar zal het aandeel digitaal voor het eerst groter zijn dan fysiek.

Streaming

Ruim een derde van de Nederlandse bevolking maakt gebruik van betaalde muziekstreaming- en Video-on-Demand-diensten. Met name in de categorie 18- tot 34-jarigen is VoD populair: 45 procent maakt er gebruik van. Gebruik van muziekstreaming-diensten is met 60 procent het hoogst bij jongeren van13 tot 17 jaar. De groei van streaming is dusdanig dat inmiddels meer gebruikers streamen dan tegen betaling downloaden. Illegale downloads nemen af. Het succes van de streamingdiensten kan volgens Maikel worden toegeschreven aan het All you can eat-model in combinatie met het aloude: Gemak dient de mens.