Nieuws

Social car gebruikt augmented reality om agressief rijgedrag te verminderen

Een PHD student van de faculteit Industrial Design aan de TU Eindhoven heeft voor zijn onderzoek de “social car” ontworpen. In de social car is een transparant scherm, dat informatie van een smartphone toont, pal voor de bestuurder op de voorruit geplaatst. Het scherm breidt het zicht van de bestuurder uit zonder dit te blokkeren.

De applicatie is ontworpen om informatie te geven over andere gebruikers van het systeem. De informatie verschijnt als via de smartphones camera een auto wordt gespot. Door gebruik te maken van een speciale periscoop kan de telefoon voorliggende auto’s registeren terwijl deze plat ligt om beeld te projecteren.

Bijzondere functies

Het systeem bevat een aantal bijzondere functies; CarNote bijvoorbeeld. Deze functie geeft de gebruiker de mogelijkheid om tijdens spoedgevallen virtuele tekens te tonen, zoals bijvoorbeeld: “onderweg naar het ziekenhuis” of “met haast naar het vliegveld”. De symbolen of tekst verschijnen als het ware boven in de ‘augmented reality’. Om misbruik van de functie voorkomen is het aantal keer dat deze gebruikt kan worden gelimiteerd, zegt de onderzoeker. Een andere functie van de social car zorgt ervoor dat de gebruiker “likes” en “dislikes” naar andere bestuurders kan sturen. Als iemand bijvoorbeeld de weg voor je vrijmaakt kan je als blijk van waardering een “like” sturen. Anderzijds kan je een “dislike” sturen als iemand je bijvoorbeeld afsnijdt. De PHD student stelt zelfs voor dat verzekeraars output van het systeem kunnen meenemen in hun prijzen. Als iemand bijvoorbeeld veel “dislikes” ontvangt kan dat een negatief effect hebben op de premie van de betreffende persoon.

Testresultaten

Testen met het systeem hebben aangetoond dat mensen, die de tekens te zien krijgen, meer empathie hebben voor grillige bestuurders. Daarentegen hebben de testen ook uitgewezen dat het systeem de bestuurder afleidt. Het onderzoeksteam is momenteel op zoek naar oplossingen voor dit probleem.

Video

Bron: Technische Universiteit Eindhoven