Nieuws

BNO Branchemonitor 2017 toont groei

BNO heeft de Branchemonitor 2017, die over het jaar 2015 gaat, gepubliceerd. Het rapport beslaat BNO’s jaarlijkse onderzoek naar de prestaties van de ontwerpbranche. Het rapport toont groei voor zowel de bureaus, als de ZZP’ers.

In het rapport spreekt BNO van zichtbaar herstel, dat in lijn licht met de economische opleving. Bureaus tonen een lichte stijging in omzet ten opzichte van het voorgaande jaar, ondanks een vrijwel gelijk gebleven omzet per fte. De ZZP’ers laten een beduidend beter omzetresultaat zien. Gecorrigeerd naar fte komt dat resultaat zelfs nog beter uit de verf.

De branchemonitor laat ook zien dat maar liefst 92% van de omzet binnen Nederland wordt behaald. Van de overige 8% wordt slechts 2% van de totale omzet buiten Europa gegenereerd. Hoewel het rapport laat zien dat de zakelijke en financiële dienstverlening nog steeds de belangrijkste opdrachtgeversgroep vormen (25%), is er een duidelijke groei te zien in het segment Fast Moving Consumer Goods (FMCG).

BNO is tevreden met de respons van het onderzoek en verwacht in de komende jaren trends te kunnen blijven analyseren. De indeling in een beperkt aantal categorieën heeft hen hierbij sterk geholpen. In de zojuist gepubliceerde branchemonitor over 2015 zijn drie categorieën gehanteerd: 1) Communicatie- (on-/offline) en grafisch ontwerp; 2) Industrieel en productontwerp; en 3) Ruimtelijk ontwerp, interieurontwerp en interieurarchitectuur. In de vragenlijst van 2016 zal hier de categorie ‘4) service en user experience design’ aan worden toegevoegd.

Dit is slecht een voorproefje van de inzichten uit de uitgebreide branchemonitor! Rechts op deze pagina vind je de link naar het volledige rapport.

Bron: BNO